Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Dags att skrota din sociala medier-strategi"

Publicerad: 28 Augusti 2017, 11:14
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 11:14

Emma Blom, vd på Social Industries. Foto: Janne Næss.

TIPS OCH INSPIRATION. Social Industries Emma Blom anser att en modern strategi för sociala medier ständigt behöver förändras.


Ämnen i artikeln:

Social Industries

Nu är det höst igen och dags att ta fram marknadsstrategierna ur byrålådan. Idag finns knappt ett enda företag, organisation, myndighet eller kommun som utöver den vanliga reklamplanen inte också har en uttalad sociala medier-strategi. Men problemet med sådana strategier är att de väldigt snabbt blir irrelevanta, på grund av att plattformarna och användarnas beteende förändras så snabbt.

Så om du sitter på en strategi som har ett år eller mer på nacken så är det tyvärr dags att skrota den, och tänka om. Här är tre tips om hur du bör planera framöver istället:

1.  Sätt sociala medier högst på agendan

Allt för ofta lever sociala medier utanför den övriga marknadsföringen, med en separat strategi. Det leder oftast till mindre budget, färre resurser och också sämre resultat. Många organisationers målgrupper spenderar mesta delen av sin tid i sociala medier jämfört med något annat medium.

Det gör att även din tid bör ägnas mest åt detta, något annat vore orimligt.

2.  Fastna inte i innehållet

Hur ska vårt content se ut? Vad är vår tone-of-voice? Vilket typ av visuellt material förknippar vi med vårt varumärke? Detta är frågor som troligtvis dominerade din gamla sociala medier-strategi.

Men idag är den tuffaste utmaningen inte vad man ska producera, utan hur innehållet ska distribueras för att nå målgruppen. Att först skapa content och sedan publicera det i dina egna kanaler eller anlita en influencer för att ta ut det kommer inte fungera.

Man måste först tänka på hur distributionen ska se ut, för att sedan skapa ett innehåll som anpassas till det.

Annars kommer resultaten utebli.

3.  Betrakta inte sociala medier som en kanal

Ingen skulle få för sig att prata om tv-reklam och en utomhusannons som samma plattform. Men det är lika stor skillnad i både funktionalitet och användare när det gäller olika typer av sociala medier.

Jag skulle till och med hävda att det kan krävas flera strategier för en och samma plattform. Titta på skillnaden mellan Facebooks nyhetsflöde och Facebook messenger, Instagram och Instagram stories, Snapchat och Discover.

Det är helt olika funktioner som styr, och det är viktigt att tänka på.

En modern sociala medier-strategi måste vara under ständig förändring, och lyckas man skapa en levande sådan med en tydlig distributionsplan i centrum så har man goda resultat att vänta sig.

 

Emma Blom

VD på sociala medier-byrån Social Industries

Ämnen i artikeln:

Social Industries

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.