Christian Rudolf: "Den cyniska anledningen till skapandet av Google Alphabet"

2015-08-18 07:50  

ANALYS. Google har skapat ett helt nytt moderbolag, kallat Alphabet. Sökexperten och Dagens Media-krönikören Christian Rudolf ser flera olika anledningar till nätjättens agerande.

Google ändrade sin bolagsstruktur i veckan som gick. Tidigare låg allt i ett bolag, blandat. Nu har man en struktur som är mer lik ett investmentbolag som Kinnevik.

Det finns flera anledningar till att man har gjort så här. Dels vill man tillfredsställa Wall Street. Googles aktiekurs har det senaste året inte följt med index. Det är såklart tråkigt för aktieägarna men i Googles fall är det extra viktigt att ha en stigande aktiekurs då alla nyckelpersonerna i Google har fått aktieoptioner som incitament. Stiger de inte i värde blir nyckelpersonerna mer benägna att börja arbeta på till exempel Facebook, vars aktiekurs har stigit mycket i år.

En annan god anledning till att göra så här är att Google är ett informationsinvestmentbolag. Med all deras data kan de tolka trender och skaffa kunskap som ingen annan har När de bygger prediktiva modeller på denna datan kan de förutspå framtiden bättre än någon annan. Det är klart att man med dessa kunskaper vill bygga en investeringsportfölj, för med den datamängden kommer man lyckas bättre än någon annan.

En anledning som jag tror är minst lika viktig men som inte diskuteras, är att det blir lättare att köpa upp de bolag som utgör "råmaterialet" i internet och fortsätta att bygga ut sitt informationsmonopol över nätet.

Google har det senaste året börjat möta politiskt motstånd kring hur de utnyttjar sin dominerande ställning. Ju mer de växer och ju fler bolag de köper, desto större kommer det här motståndet att bli. Man behöver alltså hantera det problemet, och ett sätt att göra detta är genom att skaffa en konglomeratstämpel.

När man försöker köpa bolag som Twitter, Ebay, Yelp och Zillow kan man hävda att det finns "vattentäta skott" mellan bolagen i koncernen. Precis som en investmentbank hävdar att det finns vattentäta skott mellan aktieanalysavdelningen som skall försöka göra objektiva analyser och corporate finance-avdelningen som hanterar kundernas stora affärer. Samma affär som analysavdelningen måste förutsäga för att objektivt kunna värdera bolaget.

Det är såklart inte så i verkligheten. Corporate finance-människor och aktieanalytiker pratar med varandra och bolag inom samma koncern samarbetar mycket lättare än när de inte är i samma koncern.

Christian Rudolf,

driver Topdog SEO som hjälper företag effektivisera sälj och kommunikation med hjälp av SEO. Du kan följa Christian på Twitter här.

LÄS MER AV CHRISTIAN RUDOLF:

Sex tips på hur ditt företag kan minska beroendet av Google och Facebook 

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering i nästa vecka

6 SEO-trender inför 2015 

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till 

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt