Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

Brit Stakston: JKL:s mail spökar för PR-branschen

Publicerad: 13 Mars 2015, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

DEBATT. Brit Stakston om hur ett JKL-mejl med råd till Göteborgs kommun förstör för hela pr-branschen.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningJKL

Under mediekonferensen MEG15 i Göteborg samtalade journalisten Sophia Dijobaridis från SVT:s Uppdrag Granskning och jag om relationen mellan journalister och PR-branschen. Vi ville öka förståelsen för konsultens roll och visa att kommunikationskompetens bidrar till demokratin mer än är ett hot mot den. Det finns ju en stor okunskap om hur nödvändig experthjälp på kommunikation egentligen är. Men redan i försnacket inför sändningen hade JKL:s mail under granskningen i Göteborg dykt upp. Såg trots detta intervjun en möjlighet att förklara några av konsultens uppgifter:

Samtalet kom direkt in på att PR-konsulter försvårar, förhalar och hindrar journalister att göra sitt jobb. Sophia Dijobaridis kallade det en "PR-konsultifiering" som leder till ett allt större mellanrum mellan journalister och makthavare. Vilket i sin tur leder till att kommunikationen med skattebetalare inte underlättas.

JKLs omskrivna mailkonversation med de detaljerade råden om hur man ska agera för att förhindra granskningen blev ett tydligt exempel på detta. Det blir förstås smått absurd att försöka "försvara" JKL. Men det är också lönlöst att i intervjun skjuta all skuld på dem. Att peka på dem och säga att det bara är just den där byrån, i just det där fallet som är de enda som agerat så skulle inte upplevas trovärdigt för tittaren. Händelsen upplevs av utomstående som toppen av ett isberg. Förförståelsen för att PR-konsultandet är en lurendrejeribransch som förvränger saker och ting finns ju hos fler än Uppdrag Gransknings redaktion. Den breda allmänheten har också den utgångspunkten.

Frågan ställdes om hur diskussionen gått i branschföreningen Precis under tiden jag satt i styrelsen där. Det korta svaret är ju att dels kommenterar ju JKL aldrig sina uppdragsgivare dels sitter de också i styrelsen. En branschförening av det här slaget ska ju heller inte lägga sig i eller kritisera enskilda byråers agerande. Men visst det finns ju rådande branschnormer som kan, trots att de endast är "vägledande i vad som är god sed i branschen", lyftas fram i sådana här lägen.

Under den aktuella perioden deltog Martin Petersson, vice ordförande branschföreningen Precis och VD för Hallvarsson & Halvarsson i en debatt hos Publicistklubben. Men hamnade även han i det omöjliga läget att behöva försvara JKLs agerande.

Frågan som är uppenbar efter MEG15 är om det är dags för de byråer som alltid gömmer sig bakom mantrat "vi kommenterar aldrig våra uppdragsgivare" att fundera på konsekvenserna av den policyn. I fallet med JKL och Göteborg framkom det ju saker som berörde de råd som de själva gett. Vägledning som dessutom försatte uppdragsgivaren i en ännu sämre situation under den pågående granskningen. Istället för att hjälpa till med att minimera skadan förstärktes den av de råd man fått. Kanske hade det bästa tipset till uppdragsgivaren i detta läge varit att "på grund av den uppkomna händelsen är det nog att rekommendera att vi (trots vår policy) kommenterar de råd vi gett er som försämrat för er". 

Att tysta den typen av händelser gör att hela branschen bara blir mer obegriplig i allmänhetens ögon och mer ifrågasatt av journalister. Och att själv inte leva som man lär blir ju också en pedagogisk utmaning för fortsatta uppdrag och sänker den egna trovärdigheten. Och det blir absurd att andra i branschen får fortsätta förklara de där mailen.

Det är som konsultkollegan och före detta journalisten Staffan Dopping skrev på twitter "Alltså, vissa kommer ju i åratal att nyttja JKL Gbg:s skamliga "råd" för att sänka oss alla i branschen". Och även om han adderade att journalister är lite enkelspåriga som återvänder till detta exempel vi vet ju alla varför de gör det. PR-konsulter var redan ett rött skynke för journalister. Och nu kommer dessutom JKLs mail spöka för oss i många år.

Det allvarliga med det spökandet är inte bara att resten av branschen får ett dåligt rykte. Det skulle vi faktiskt kunna leva med. Det allvarliga är att det ytterst inte är bra för demokratin med den synen på kommunikationsstöd. Konsulternas spetskompetens köps inte in för att förhindra journalisters arbete eller för att ljuga. Det handlar till exempel för en kommun oftast om att vara begriplig för medborgarna. I dagens medielandskap är det essentiellt att behärska kommunikation annars hamnar du i helt händerna på de som kan. Att förstå och kunna kommunikation handlar allra mest om trygghet och grunden för ett jämbördigt samtal. Med journalister såväl som medborgare.

Brit Staktson, pr-konsult

Här kan du se samtalet om relationen mellan pr och media på MEG:

<iframe src='http://www.svtplay.se/klipp/2730724?type=embed&external=true' width='480' height='270' frameborder='0' scrolling='no'></iframe>

Läs Brit Stakstons blogg på dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningJKL

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.