Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"Brexit är oundvikligt – även i varumärkesvärlden"

Publicerad: 6 Oktober 2017, 09:44
Uppdaterad: 6 Oktober 2017, 09:45

"För första gången har nu alltså 'Brexit' godkänts som ett eget varumärke", skriver Kathy Van Der Herten, direktör för produkt och utveckling på Compumark.

KRÖNIKA. Att varumärkesregistrera ett av dagens mest använda ord – "Brexit" – har varit ett lyckat drag för ett litet dryckesföretag. Det skriver Kathy Van Der Herten, direktör för produkt och utveckling på Compumark.


Ämnen i artikeln:

EU

När 52 procent av britterna i juni 2016 röstade för att lämna EU, var det få som kunde förutspå vilka konsekvenser som utträdet skulle innebära för branscher utanför politiken, som till exempel detaljhandeln och bankväsendet. Men att ordet Brexit faktiskt skulle varumärkesregistreras som energidryck kunde garanterat ingen förutspå.

I september godkände EU-organet EUIPO att ordet Brexit officiellt fick registreras som ett varumärke i klasserna 5, 32 och 34, som inkluderar kosttillskott, bryggeriprodukter, cigaretter och energidrycker.

Bisarrt nog är sökanden bakom den framgångsrika registreringen av ordet inte ett politiskt parti eller någon sorts satirisk opportunist, utan ett företag som heter Brexit Drinks Ltd, som tycks vara baserat i Polen och säljer en energidryck på burk som pryds av Storbritanniens unionsflagga – Union Jack.

Enligt företagets egen hemsida är "Brexit Energy Drink en kraftfull energidos, koncentrerad i en liten burk. Effekten av Brexit Energy Drink härrör från noga utvalda ingredienser av högsta kvalitet. När du öppnar burken frigör du kraften av taurin, koffein och B-vitaminer ".

Att varumärkesregistrera ett av dagens mest använda ord har varit ett lyckas drag för det lilla dryckesföretaget, även om deras ansökan till en början inte mottogs med öppna armar.

Ursprungligen reagerade EUIPO negativt mot att varumärkesregistrera ordet Brexit, med motiveringen att det var både "beskrivande och stötande". Sajten Mondaq skriver att examinatorn till en början ansåg att ordet helt refererar till britternas EU-utträde för alla europeiska medborgare. Följaktligen skulle det uppfattas som ett motto för EU-utträdet och inte som en indikator på handeln med ursprung i de varor som ansökan avser. EUIPO gick så långt som att säga att varumärket skulle vara kränkande mot den genomsnittliga europeiska konsumenten och särskilt mot de 48 procent som röstade emot Brexit.

Men efter att EUIPOs överklagandenämnd noggrant hade granskat ärendet godkändes registreringen, med den huvudsakliga motiveringen att ett ord inte kan vägras registrering på grund av att det kan uppfattas stötande för en viss del av allmänheten, och att "särskiljningsförmågan" hos ordet Brexit som varumärkesnamn på en energidryck inte kunde nekas.

Detta är emellertid inte första gången som ett företag har ansökt om att få registrera ett varumärke som innehåller ordet Brexit. Uttrycket "Brexit law" fanns till exempel på dagordningen men nekades registrering. Men för första gången har nu alltså "Brexit" godkänts som ett eget varumärke.

Alla tidigare fraser och uttryck med Brexit har vägrats registrering på grund av att de ansetts för offensiva och/eller saknat särskiljningsförmåga, men kanske är vindarna nu på väg att vända i och med EUIPOs positiva besked till Brexit Drinks Ltd.

Kathy Van Der Herten, direktör för produkt och utveckling på Compumark


Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev