Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Bra med ifrågasättande av Google

Publicerad: 17 September 2009, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Den växande kritiken mot Google är bra, inte minst för annonserande markandschefer. Det skriver Dagens Medias Ola Eriksson.


Sökjätten Google har haft en enkel resa till sin nuvarande position. Motgångarna har varit få och både användare och media har hyllat mer eller mindre allt de har gjort. Ofta med all rätt då många av företagets produkter är och har varit oerhört välgenomtänkta och bra.

Men den senaste tiden har debatten om Google dock blivit något mer nyanserad. Plötsligt har både media och privatpersoner, framför allt på nätet, börjat ifrågasätta företagets allt mer monopolistiska ställning på flera områden samtidigt som flera nya produkter ifrågasätts innan de fått stort genomslag

Google Books och Google Street view är nya produkter som har stött på motstånd. Förlagen har satt sig på tvären mot Googles idéer om att scanna in alla världens böcker. Google Street view ses som av många som integritetskränkande och rösterna om att inte vilja ha med sitt hus eller tomt i tjänsten har varit flera i media.

Den senaste tiden har flera debatter också ifrågasatt Google i stort ur en bredare konkurrenssynvinkel. Google har hittills valt, liksom tidigare, att hålla en mycket låg profil och ställer knappt upp i några intervjuer eller framträdanden.

Mjukvarujätten Microsoft har länge fått löpa gatlopp i medier och forum på nätet för sin monopolliknande ställning på marknaden för operativsystem och kontorsprogram. Företaget har ifrågasatts för att låsa in användarna i sitt system. Uppstickaren Apple har istället ofta glorifierats som den hippa motsatsen och vd:n och pr-geniet Steve Jobs har gjort att företaget nästan enbart omnämns i positiva ordalag i media. Men även för dem har det svängt något och företagets sätt att låsa in användarna till speciell hård- och mjukvara har uppmärksammats. Nu verkar smekmånaderna för Google också vara över.

Ur ett marknadsföringsperspektiv är detta välkommet. Sverige är ett extremt Google-land där sökmotorn, som fortfarande är kärnan i företaget, har en marknadsandel på över 90 procent. Monopolställningen ger marknadsförare få alternativ när det kommer till sökannonsering, en marknad som hela tiden växer. Monopolställningen gör att Google styr och ställer hur saker och ting ska fungera, bestämmer prismodellerna och kan, om de vill, helt utan yttre inblandning styra hur företag syns i sökmotorn. Ifrågasättandet av företaget kan bli ett sätt för användare att titta efter alternativ till Google vilket i förlängningen kan leda till en mer konkurrensutsatt marknad.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.