Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Att spika nästa års marknadsplan är förlegat"

Publicerad: 20 Januari 2011, 13:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Traditionella mediemätningar är ineffektiva och ger inte rätt underlag för att ta rätt marknadsförings- och affärsbeslut, skriver Relevant Traffics Sverigechef Oscar Watz.


Vedertagna mätmetoder för media är främst uppbyggda för traditionella medier och utformades i en tid då medielandskapet inte var så komplext. Räckvidd är ett vanligt förekommande attribut och den gemensamma valutan heter ofta kontakter. Många försöker fortfarande att översätta digitala medier till ett traditionellt sätt att mäta, men rätt väg är snarare att göra tvärtom.

E-handeln växer fem gånger så snabbt som traditionell retail och kommer att vara större inom 10 år om utvecklingen fortsätter, enligt Goldman Sachs. Under denna period får vi troligtvis se ett naturligt skifte i vilka mätmetoder som vi främst använder för att ta effektiva beslut och vilka som räknas som vedertagna för att mäta media.

Expansionen av ”nya medier” och analysverktyg gör att vi direkt kan få koll på kundbeteendet och kedjan av händelser fram till ett köp. Detta gör att områdena marknadsföring, försäljning, kundservice och ”customer intelligence” kan integreras i större grad än tidigare och kopplas ihop till en ”marketing/sales forecast” där både mjuka och hårda målsättningar har hög prioritet. Att i förväg spika nästa års marknadsplan låter därför allt mer förlegat och att inte koppla marknadsbudgeten direkt till företagets mål och försäljningsresultat känns ihåligt.

Vägen till effektivare marknadsföring går genom ökad kundkonsumentförståelse. Här behövs korrekta mätmetoder och insiktsfull analys. Analys handlar om insamling och bearbetning av information för ett bättre beslutsfattande. Information kan definieras som förädlad data som på något sätt ger mening för en person eller organisation. Information har ett värde, om och bara om, det leder till eller påverkar till ett beslut nu eller någon gång i framtiden. Betyder detta att all tid, pengar och resurser, som vi lägger ner på att kommunicera med våra kunder och prospekts, är bortkastade om de inte påverkar till att ett beslut tas nu eller någon gång i framtiden?

Vad som är bra produkter och god service definieras av kunden och därför är kundinsikten en mycket central del i utformandet av ett företags marknadsstrategi. Alla marknadsföringsaktiviteter bör därför starta med att förstå kunden och kundens beteende för att de ska bli effektiva. Här uppstår ett stort behov av effektiva mätmetoder och analys som kontinuerligt kan förse oss med insikter om kunden, för att främja långsiktigt varumärkesbyggande, försäljning och framtida tillväxt.

Internet är som en stor marknadsundersökning. Här finns kontinuerligt tillgång till data för att öka vår kunskap om kundernas beteenden. Med digitala medier ges därför en enorm fördel som innebär att vi här och nu direkt kan mäta och agera på händelser i vår omvärld och insikter om vår närvärld. Detta gör i sin tur att vi kan spendera våra sälj- och marknadsbudgetar på rätt aktiviteter och bli mer träffsäkra i vårt agerande. Och ett sådant agerande kräver flexibilitet och även flexibla marknadsbudgetar.

Räckvidd är inte intressant om det inte finns relevans. Vinnare är marknadsaktiviteter som ligger nära en kunds beslut, där intresse redan finns, samt aktiviteter som bidrar till en positiv uppfattning om företagets varumärke.

Av Oscar Watz, Sverigechef på Relevant Traffic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.