"Är all pr bra pr?"

2010-05-12 09:52  

Hur kan det gynna en bransch när företagen mest verkar bry sig om att hindra sina konkurrenter från att marknadsföra sig, än att göra något vettigt av sin egen kommunikation, undrar Dagens Medias Madeleine Östlund.

Då hände då det som vi alla (?) väntat på. Den första stämningen i det relativt nyligen påbörjade vitaminvattenkriget.

Vitamin Well lanserades 2008 som det första så kallade funktionella vattnet på den svenska marknaden. I slutet av 2009 gjorde Coca-Colas Glacéau Vitamin Water intåg på marknaden och i början av 2010 lanserades Friggs vitaminvatten under namnet Vitamino. I förra veckan stämde Vitamin Well Friggs i tingsrätten. Friggs lanserade nyligen produkten Vitamino Beauty, vilket fick Vitamin Well att agera, då de har varumärkesregistrerat namnet Vitamin Well Beauty.

– Det är viktigt för oss att hävda vår ensamrätt och vi känner oss tvingade att ta detta steg. Vi är ett litet svenskt företag och måste skydda oss när internationella storbolag gör intrång i vårt varumärke, sade Vitamin Wells vd Jonas Pettersson.

Att konkurrenter stämmer varandra är vanligt. Av närmare 30 avgjorda ärenden hos marknadsdomstolen förra året utgjordes ungefär en tredjedel konkurrenter som stämde varandra för påståenden i reklam. Antula Healthcare stämde exempelvis konkurrenten McNeil för påståenden om att munsköljmedlet Listerine skulle motverka dålig andedräkt. Och McNeil har tidigare stämt Antula Healthcare.

Optikkedjorna Synsam, Specsavers och Synoptik har alla stämt någon av konkurrenterna, och även själva blivit stämda.

Listan kan göras lång.

Men vad ger alla dessa stämningar då? På den positiva sidan så skapar granskningarna av reklamen förhoppningsvis en mer jämlik konkurrenssituation. I fallet med Vitamin Well vs Friggs så slutade det med att Friggs drog tillbaka produkten.

Och det skapar såklart lite pr när företagen blir omskrivna. Joakim Lind, pr-konsult på Cloudberry, har tidigare sagt att attacker på konkurrenternas reklam är en del av många företags kommunikationsstrategi.

Specsavers marknadschef Anders Zanton:

– Optikbranschen är sällan i fokus, så allt som skrivs är bra.

Men då har man ju sannerligen inte lyckats med sitt eget pr-arbete. Jag kan inte tänka mig att det inte finns något annat att berätta om ett företag än att man stämmer en konkurrent.

Men är verkligen all reklam bra reklam?  Eller, i det här fallet, är all pr bra pr? Det klassiska dilemmat.

Jag tror inte det. Att stämma en konkurrent, eller att bli stämd, i domstol är knappast ett positivt sammanhang att synas i. Och jag har svårt att se hur det skulle gynna en bransch när företagen mest verkar bry sig om att hindra sina konkurrenter från att marknadsföra sig, än att göra något vettigt av sin egen kommunikation.

Om man måste stämma någon för att få uppmärksamhet är det läge att se över sitt eget budskap.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt