Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Apoliva kräver tolkning och väcker känslor"

Publicerad: 9 September 2009, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Dagens Medias Synnöve Almer om en i reklamsammanhang annorlunda kvinna.


Så var det fastslaget. Sommarens omdebatterade Apoliva-reklam är en framgång. Trots all ilska och oro på forum och bloggar har försäljningen mer än fördubblats sedan kampanjstarten enligt kampanjmakarna Forsman & Bodenfors.

Det var långt ifrån självklart när nätstormen var som värst. ”Självklart måste vi ta reaktionen på allvar. Det är inte vår avsikt att göra folk rädda”, sa Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall till Dagens Media i slutet av juli. Under samma månad ökade försäljningen tredubbelt.

Kanske har även reklamens belackare gripits av nyfikenhet och ingår i statistiken. Oavsett vad som har fått alla nya Apoliva-kunder att slå till kan Apoteket bara hålla tummarna nu för att köparna också gillar produkterna. Det går inte att lösa med bara reklam eller sociala medier.

Hur som helst är det intressant att vara kvinna. Kvinnan som fenomen är ständigt föremål för heta diskussioner, som i fallet Apoliva. Kvinnan har även förmånen att jämföras med allt från bilmodeller till tv-kanaler. Man kan ju roa sig med att fundera över hur MTG Sveriges vd Manfred Aronsson skulle beskriva kvinnan i Apolivas film. Är hon som det nya TV3: en ärlig, fortfarande attraktiv kvinna med en egen stil och något att berätta – för att använda hans beskrivning av den kanalen i förra numret av Dagens Media.

Eller är hon som en annan tv-kanal: en självgod kvinna som försöker vara väldigt fin, men som egentligen inte är bättre än någon annan. Apoliva-tjejen är i väl alla fall inte en 19-årig ”stylish” dokusåpatjej som visar sig vara ganska ointressant under samtalet i baren – en förmodad beskrivning av Kanal 5.

Sanningen är att Apoliva-tjejen, gestaltad av modellen Adina Fohlin, inte påminner om någon av schablonerna från tv- och reklamvärlden. Utan smink och tillsammans med regn, blixtar och dunder kan det bli nästan ohanterligt läskigt och obehagligt. Ett ämne som visade sig vara värt en rejäl mediebevakning och tusentals inlägg på Facebook, bloggar och nätforum i sommar. Filmen är nu uppe i nära en miljon visningar på Youtube.

Apoliva-reklamen lockar inte bara fram tankar om kvinnokarikatyrer i framför allt skönhetsreklam eller om faktumet att alla snackar om att de vill se mer naturlighet i reklamen, men när det levereras så känns det inte lika attraktivt.

Även filmens berättargrepp är annorlunda. Regissören Johan Renck skildrar Apolivas varumärke utan ”glimten i ögat”, karikatyrmänniskor och scener som följer en dramaturgi à la Hollywood. Det kräver tolkning och väcker känslor. Det är inte unikt, men bryter av på ett välbehövligt sätt i dagens flöde av svensk tv-reklam.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.