Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Annonsörerna tar inte ansvar för sin reklam”

Publicerad: 25 juni 2009, 08:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Längre byrårelationer skapar bättre kommunikation.


 Svenska annonsörer anklagas ibland för att vara för snabba att byta reklambyrå, att inte ta ansvar för sin egen kommunikation. Dessutom innebär en ny marknadschef ofta ett byte av reklambyrå. Och visst finns det fog för anklagelserna.

   Några exempel: Förra sommaren började Meta Åberg som marknadsdirektör på Kappahl. Hon kom då från reklambyrån Forsman & Bodenfors. I våras stod det klart att Kappahl lämnar sin reklampartner ANR BBDO till förmån för just Forsman & Bodenfors.

Mitsubishi har de senaste åren bytt reklambyrå flera gånger. Våren 2006 tog biltillverkaren in Garbergs. I slutet av 2007 kom Niclas Larsered in som marknadschef och i februari 2008 inledde Mitsubishi ett samarbete med reklambyrån Zachrisson, som i våras avslutades till förmån för Morkman.

Mobiloperatören Tre tog i början av 2008 in reklambyrån Scholz & Friends. Pitchen utlystes av den då rätt nye marknadschefen Jonas Levin. Innan dess låg uppdraget hos danska Co & Høgh som snodde uppdraget från Saatchi & Saatchi i slutet av 2006. Saatchi & Saatchi jobbade med Tre mellan 2005 och 2006, dessförinnan hette partnern Lowe Brindfors – som själva sade upp samarbetet efter bara några månader.

 

Gemensamt för dessa annonsörer är att de inte haft något genomgående kommunikationsmanér de senaste åren. Men frågan är hur viktigt det är egentligen.

Vi kan till exempel jämföra de tre ovanstående annonsörerna med Ica, som konsekvent har kört på sin reklamsåpa sedan slutet av 2001. En kamp mellan David och Goliat, kan tyckas, men ändå relevant. 2006 omsatte Ica-koncernen 67 miljarder kronor, och förra året låg omsättningen på 91 miljarder kronor, en ökning på 36 procent på två år.

Kappahls ökning har varit mer blygsam. 2007/2008 omsatte bolaget 4,6 miljarder kronor. Året innan 4,5 miljarder kronor, och verksamhetsåret 2005/2006 låg omsättningen på 4,2 miljarder kronor.

Mitsubishi är som alla biltillverkare hårt drabbade av lågkonjunkturen. Förra året sålde biltillverkaren 2 493 bilar jämfört med 2 969 stycken 2007. 2006 låg försäljningen på 3 864 bilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Tre lyckades dock öka omsättningen med hela 19 procent under 2008 jämfört med 2007, till 5 miljarder kronor.

 

Självklart finns det också många andra faktorer som påverkar försäljningen, men visst spelar en stringent och tydlig kommunikation roll. Konsumenterna blir nog mest förvirrade när en annonsör från en dag till en annan verkar byta värderingar.

Det är min övertygelse att längre byrårelationer skapar bättre kommunikation och bättre resultat. Därmed inte sagt att en annonsör ska stanna hos en reklambyrå bara för sakens skull.

Problemet är snarare att så fort en annonsör vill förändra sin kommunikation radikalt så betyder det automatiskt ett byråbyte. Annonsörerna lägger därmed den större delen av ansvaret för sin kommunikation hos byråerna, när ansvaret i själva verket borde ligga hos dem själva.

Tyvärr tror jag att det i slutändan handlar om att många annonsörer är dåliga reklamköpare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.