Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Andreas Wahlman: ”De äldre är en outnyttjad intäktskälla för annonsörer”

Publicerad: 10 December 2015, 14:35
Uppdaterad: 10 December 2015, 15:43

Annonseringen till de äldre måste bli bättre, skriver Andreas Wahlman.


Ämnen i artikeln:

Criteo

Den senaste rapporten från Internetstatistik.se visar att 62 procent av de mellan 65-75 år dagligen använder sig av nätet och spenderar cirka nio timmar i veckan online, varav drygt fyra av dessa timmar från mobilen.

Denna demografiska utveckling utgör en omfattande och än så länge outnyttjad intäktskälla för annonsörer, inte minst eftersom det i många fall är en köpstark målgrupp som dessutom har mer tid än de yrkesverksamma generationerna.

Men enligt vår senaste undersökning om konsumenternas attityder och beteende gentemot annonsering på nätet, så verkar reklam inte tilltala svenskar som nått pensionsålder.

Undersökningen visar att av de som var negativt inställda till annonsering på nätet så var 45 procent mellan 65-79 år, i samma åldersintervall fann 41 procent att annonseringen var påträngande.

Det är inga roliga siffror då annonsörer inte verkar ha lyckats engagera äldre konsumenter, i stället har de riskerat att skapa negativa associationer till varumärket.

Men det är inte en hopplös situation, det gäller bara att tänka om och tänka rätt. För att övervinna negativiteten och nå ut till denna målgrupp måste annonsörer anta en mer personlig strategi och leverera relevanta och individanpassade annonser, där åldern blir en viktig faktor att inkludera.

I en undersökning av brittiska eMarketer går det att identifiera några viktiga skillnader om de olika generationerna – skillnader som annonsörer och marknadsförare bör ha i åtanke när de utformar sina kampanjer.

  • Exempelvis reagerar en tredjedel av 14- till 16-åringar mycket positivt på annonser där attraktiva bilder är i fokus, medan endast en tiondel av de över 55 känner samma sak.
  • De över 55 är mer benägna att lägga märke till en annons på en hemsida som de har besökt tidigare, snarare än på en hemsida de besöker för första gången. Något som står i skarp kontrast till 16- till 24-åringar som är nästan dubbelt så mottagliga för annonser på såväl kända som okända hemsidor, så länge de är relevanta.

En kampanj som jag verkligen gillar är ”Släpp musiken fri” där operatören Tre bland annat riktade in sig på just en äldre målgrupp genom att erbjuda äldreboenden fri tillgång till Spotify. Ett otroligt bra sätt för att positionera sig som top-of-mind även hos en målgrupp som trots allt är en bra bit över pensionsålder.

Men förhoppningsvis behöver inte den äldre generationen slita sitt hår så länge till, många annonsörer har börjat förstå detta idag. Undersökningsresultaten visar dessutom att elva procent av dom över 55 år anser att annonserna är mer relevanta idag än bara för ett år sedan. Det kanske är en liten ökning, men en väsentlig sådan.

Mer måste dock göras för att annonsering gentemot denna målgrupp ska bli helt framgångsrik. Annonsörer måste börja se till individerna inom respektive målgrupp och skapa personliga annonser som levereras vid rätt tillfälle och på rätt plats för att attrahera såväl gammal som ung.

Andreas Wahlman,

nordisk chef på Criteo

Ämnen i artikeln:

Criteo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.