Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Almedalen – en svår plats att synas på”

Publicerad: 23 juni 2009, 13:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Ju större Almedalsveckan blir, desto mindre pr-värde genererar den. Det skriver Dagens Medias pr-reporter Kristin Djerf.


Politikerveckan i Almedalen slår rekord igen. Med råge. De senaste åren har intresset att delta i Almedalsveckan ökat explosionsartat, från 50 arrangemang registrerade i kalendariet så sent som 2001, till rekordmånga 660 förra året och över 1 000 i år.

Det finns problem med att Almedalen har växt över alla breddar. 

Risken är att alla står och skriker i munnen på varandra, utan att någon hör, eller ens bryr sig om att lyssna.

Politikerna vet detta och kommer sällan med politiska utspel under Almedalsveckan längre.

Konkurrensen om utrymmet i medierna är för stor. Trots sommarens nyhetstorka och trots att det varje år dyker upp fler sajter, bloggar och specialtidningar som rapporterar från och om Almedalen, lämpar sig nästan alla andra veckor på året bättre för en politiker som vill nå fram genom mediebruset i en enskild fråga.

 

Detsamma gäller företag och organisationer. Det krävs ett utspel i nivå med RFSL-ordföranden Sören Juvas (då Andersson) bröllop med sin Daniel under Almedalsveckan 2007, för att budskapet ska nå utanför Visbys ringmur.

Eller en kändis. Det funkade för Bil Sweden som samma år hade med sig Göran Persson som talesman, kort efter att det blev känt att han rekryterats av Sveriges hemligaste pr-byrå JKL. Och för Timbro som bjöd president George Bush rådgivare Karl Rove till Almedalen förra året.

Mona Sahlin bjöd knappast på några politiska skrällar i sitt tal förra året, men fick mycket uppmärksamhet för att hon hade Henrik Schyffert som förband.

I år kommer ännu fler kändisar till Visby. Bland dem Irlands ex-president Mary Robinson, Norges förra statsminister Gro Harlem Brundtland och Katherine Zeleski, nyhetschef på mediernas älsklingsnyhetssajt Huffington Post, förebild till bland annat Newsmill och Politikerbloggen. Marit Bergman värmer upp före Mona Sahlins tal och vänsterpartiet har med sig Asha Ali.

Finns det då någon anledning för företag och organisationer som inte känner någon kändis, och som inte vill gifta sig inför journalister, politiker och pr-konsulter, att över huvud taget åka till Almedalen?

Nej, inte om avsikten är att väcka uppmärksamhet eller sprida ett budskap via medierna.

 

Ju större Almedalsveckan blir, desto mindre pr-värde genererar den.

Men det finns ett annat syfte med politikerveckan, som bara blir viktigare i takt med att antalet besökare ökar. Ingen annanstans kan företag och organisationer träffa så många politiker, journalister, kollegor och konkurrenter, alla samlade på samma plats under samma tid.

Åk inte till Almedalen för att synas i pressen. Åk till Almedalen för att mingla.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.