Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Alla är varumärkeskonsulter"

Publicerad: 3 September 2009, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Beteendet på nätet gör att alla mer och mer förstår hur varumärken fungerar. Det här sätter press på företagen, skriver Dagens Medias Ola Eriksson.


Begreppet varumärke har länge varit något som marknadsavdelningar och byråer har diskuterat. I folkmun har det hetat märken och mer eller mindre enbart handlar om vad som stått på en förpackning eller ett klädesplagg. Så är det inte längre vilket gör att företagen hela tiden måste vara på tå.

I dag finns det en mycket större förståelse för vad varumärken är och innebär. Varumärkestänkandet på det personliga planet har exploderat. Alla som har någon form av aktivitet på nätet som går utanför att läsa epost och surfa på Aftonbladet.se märker snart vilka avtryck det personliga varumärket gör överallt. Detta skapar en större förståelse för hur varumärket ska vårdas och skötas.

Just nu har debatten om hur Facebook används återigen blossat upp. Är sajten en privat plats för ens vänner eller är det en plats för jobbkontakter och karriär. Eller båda? Meningarna går isär bland experterna inom sociala medier som flitigt diskuterat frågan på Twitter den senaste veckan. Hur tjänsterna än används så är det klart att Facebook, Linkedin, Bilddagbokenkonton och närvaro på obskyra forum tillsammans bygger upp ens personliga varumärke.

Att sitta och slipa på sina Twitter-formuleringar, vad som ska stå under intressen på Facebook eller hur det förra jobbet ska formuleras bäst på Linkedin har blivit en folksport. Jag gör det, många bland mina vänner, som inte är nördiga mediamänniskor i sociala medierbubblan i Stockholms innerstad, gör det.

Vetskapen om hur det egna varumärket fungerar skapar också en större förståelse för hur andra varumärken, ej knutna till personer, fungerar. Alla aktiva webbanvändare har blivit varumärkeskonsulter med koll på vad ett bra varumärke är. Vare sig det är en felstavning i en printannons eller en konstig formulering från ett varumärke på Twitter kommer det att särskådas av allt mer kritiska, potentiella, kunder. Dålig kommunikation fungerar därmed allt sämre och det blir allt svårare att komma igenom med icke genomtänkta nödlösningar från marknadsfolket bakom varumärkena.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.