Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

Alexei Grinevski: "Om katter och demokratin"

Publicerad: 17 December 2014, 13:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

KRÖNIKA. Hotar Grumpy Cat och annat viralt innehåll demokratin? Eller är det en inkörsport till tyngre ämnen? Kring det reflekterar Alexei Grinevski, analyschef på Playad.


Ämnen i artikeln:

Playad

När jag jobbade på MTV Networks brukade jag krydda mina diagram och presentationer med bilder på söta katter och dylikt. Först gjorde jag det mest på skoj, men sedan upptäckte jag ett tydligt samband mellan de gulliga djuren och budskapsförståelsen. Katterna var helt enkelt bra för att folk skulle fatta de ganska torra diagrammen som handlade om tittartidsandelar, räckvidder och annat tråkigt.

Katterna är också bra för utvecklingen av rörlig bild online. Det finns enligt uppgift cirka två miljoner kattvideor på Youtube, och dessa har sinsemellan genererat 25 miljarder tittningar. Ett känt internetfenomen är Grumpy Cat. Enligt Daily Mail har den hittills tjänat ihop sin matte cirka 700 miljoner kronor. Det är ungefär lika mycket som hela svenska webb-tv-marknaden kommer att omsätta 2014.

Denna typ av lättsam underhållning, ofta skapad av privatpersoner, tar i anspråk en allt större del av den dagliga tittartiden på rörlig bild. Vi ser också att klipptittandet som tidigare varit störst på dagtid även börjar sprida sig till kvällstid, tv:ns prime time. Ofta är det delningar i sociala medier som driver tittandet på den här typen av innehåll, och vi vet att det är cirka 80 procent av befolkningen som brukar använda en annan uppkopplad device när de tittar på linjär tv.

Det finns dock en viss oro att den här typen av mediekonsumtion faktiskt kan utgöra ett hot mot demokratin. För att demokratin ska fungera krävs det att människor är någorlunda informerade om politik och samhälle. Utvecklingen idag är något av en paradox – å ena sidan har man aldrig tidigare haft en lika stor tillgång till olika informationskällor som idag, å andra sidan har det aldrig varit lika enkelt som idag att undvika medier som informerar om politik och samhälle. På det sättet kan man säga att katterna faktiskt hotar demokratin eftersom de tenderar att tränga undan de seriösare ämnena från den dagliga mediekonsumtionen.

Eller så kan man se viralt rörligt innehåll som inkörsport till tyngre ämnen. Ett bra exempel är den resan som den amerikanska sajten Buzzfeed, föregångaren till svenska viralsajter som Newsner eller Lajkat, gjorde. Från att ha börjat med lättsam underhållning har Buzzfeed nu tagit steget mot seriös journalistik och anställt journalister och utlandskorrespondenter.

Nästa år tror vi på en fortsatt stark tillväxt för online video – både i konsumtionstid och reklaminvesteringar. Troligtvis kommer webb-tv passera den magiska gränsen på 1 miljard kronor. Vi kommer att se fler och fler svenska sajter som tar de första stapplande stegen mot rörlig bild, sajter som tidigare endast jobbat med ord och bild och sett video som den stora fienden.

Men nu blir rörlig bild istället ett verktyg att bygga starkare relationer med sin publik. Studier visar att de som dagligen brukar titta på online video spenderar tre gånger mer tid på sajten jämfört med sällan-tittare. För internetanvändare blir hela året som en lång julafton – utbudet på rörligt innehåll online kommer bara att växa. Utmaningen för alla nätpublicister blir att paketera och presentera sitt rörliga innehåll på ett tilltalande sätt, och hitta den rätta balansen mellan lättsam underhållning och seriösare ämnen.

Ni som läst den här krönikan, måste väl ändå hålla med mig att katter funkar bra som intresseväckare. Vi på Playad önskar alla kollegor i branschen en riktig god jul!

Alexei Grinevski,

analyschef på Playad Media Group

LÄS MER AV ALEXEI GRINEVSKI:


Ämnen i artikeln:

Playad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev