Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Alexei Grinevski: "Dags att ta webb-tv-publiken tillbaka till Sverige"

Publicerad: 28 mars 2014, 07:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

KRÖNIKA. Svenska publicister måste satsa mer på rörligt innehåll på nätet. Det skriver PlayAds analyschef Alexei Grinevski appropå kaoset i Katrineholm.


Förra veckan kunde man bland annat på Dagens Media läsa om ett webb-tv klipp från Katrineholms Kuriren, ” Här uppstår kaos”. Trots den lovande rubriken hände det inte så mycket i klippet, det var en lastbil som blockerade ett övergångsställe, mer action än så blev det inte. Klippet fick ändå en del uppmärksamhet, just på grund av den ovannämnda antiklimaxen.

Även om det utlovade kaoset i webb-tv-inslaget uteblev denna gång, så blir jag väldigt glad att se detta. Det är exakt den här vägen som de svenska nätpublicisterna måste vandra. Det handlar om att testa sig fram och till slut hitta ett för läsarna/tittarna tilltalande sätt att skapa lokalt videoinnehåll. Jag är helt övertygad om att de svenska publicisterna på nätet kan vinna enormt mycket på att satsa på rörligt innehåll online – både antal besökare, ökad spenderad tid på sajten och inte minst intäkter från reklamförsäljning. Här finns det en utmärkt möjlighet för lokalpress att börja ta tillbaka reklampengar som lokal-tv lyckats plocka från den under de senaste åren.

PlayAd har precis gjort en omfattande undersökning med undersökningsföretaget Inizio, där syftet var att bland annat ta reda på svenskarnas webb-tv vanor. En intressant insikt är att webb-tv hos de svenska nätpublicisterna tillsammans står för den största dagliga räckvidden, alltså högre än Youtube eller alla tv-kanalernas playtjänster. Det innebär att redan idag har en stor andel av befolkningen en vana att dagligen gå in på tidningssajter, både lokala och rikstäckande, för att ta del av rörligt material.

Svenskarna är duktiga konsumenter av webb-tv, de letar aktivt efter rörligt material som motsvarar deras intressen. En betydande del av webb-tv tittande, så mycket som två tredjedelar, hamnar utanför Sveriges virtuella gränser. Och det är inget konstigt med det – folk kan ju fritt välja vad de vill titta på. Däremot, utifrån en svensk nätpublicists perspektiv, kan man se detta som en stor potential. Förmodligen är det bristen på intressant och kvalitativt rörligt material på de svenska sajterna som gör att folk väljer att konsumera webb-tv på .com sajter. De svenska sajterna måste helt enkelt bli bättre på att jobba med rörlig bild – det finns en stor efterfrågan både från konsumentsidan och annonsörssidan. Vi räknar med att reklaminvesteringar i webb-tv om fem år kommer omsätta ca 2 miljarder årligen (att jämföra med ca 450 miljoner netto, 2013, enligt IRM).

Allt eftersom fler och fler människor lämnar traditionell TV till förmån för webb-tv, skickas det tydliga signaler till de svenska nätpublicisterna. Enligt vår undersökning är det endast 14% av befolkningen som tycker att det är negativt med webb-tv på en lokaltidningssajt. Däremot är majoriteten intresserad av mer rörligt innehåll som handlar om lokala och riksnyheter, många vill ha reportage om resor, matlagning, mm.

Så vår uppmaning till de svenska publicisterna på nätet är enkel – satsa mer på rörligt innehåll! Ni har redan en fantastisk relation till er publik, se till att utveckla den relationen och ge sajtbesökarna det de efterfrågar. Visst kan det bli lite ”kaotiskt” på vägen, men i slutändan kommer ni vinna stort på det. Här kan man återigen ta Katrineholms-Kuriren som exempel, som inte bara jobbar med webb-tv sedan år 2012 utan också är först ut med att syndikera sitt material på andra sajter - Trädgård med Bergius på Vi i Villas nylanserade sajt.

Alexei Grinevski, analyschef PlayAd Media Group

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.