Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"AI-driven omnikanal är framtiden"

Publicerad: 10 Juni 2017, 06:00
Uppdaterad: 12 Juni 2017, 05:49

I framtiden kommer vår shoppingsupplevelse vara annorlunda från dagens. Med digitaliseringen och framstegen med artificiell intelligens (AI) kommer de fysiska butikerna att vara mycket mer sofistikerade, skriver AI-konsulten Ather Gattami.


Ämnen i artikeln:

AIAther Gattami

Det är svårt att sia om hur det kommer att se ut 50 år från idag, men vi kan definitivt göra intelligenta gissningar om vad som kommer att hända inom några år.

Tänk er att gå in i en butik, där ni redan kollat in vad ni vill köpa. Ni kanske behöver prova varan (kan vara ett klädesplagg). I vissa andra fall kanske ni redan sett varan någon annanstans och vill bara hämta varan. Jag har själv kollat upp en vara på Ikea via nätet och visste exakt i vilken hylla jag kunde hitta det. Resan till Ikea fram och tillbaka, inklusive att hitta varan och plocka den från hyllan tog en halvtimme. Tyvärr tog det lika lång tid bara för att stå i kö, vars enda uppgift i hela processen är i princip att checka ut varan genom att betala. Tänk om jag kunde checka ut automatiskt utan att gå genom något kassasystem? Då hade jag halverat tiden för mitt shoppingsbesök.

Framtidens fysiska butiker kommer och behöver vara mycket mer integrerade med e-handeln genom AI. Detta är nödvändigt för att lösa det så kallade omnikanal-problemet. Idag sker stora investeringar på e-handel genom bland annat marknadsföring i digitala medier. Man har börjat använda sig av sofistikerade metoder inom AI för att förstå kunder och produkter bättre, baserat på de ofantliga datamängderna som genereras digitalt. Det är dock fortfarande så att de digitalt influerade fysiska butikerna är överlägsna i försäljning jämfört med e-handeln. Det talar för en större investering av teknik som möjliggör ett samspel mellan den digitala butiken som representeras av e-handeln och den fysiska butiken.

Det svenska startup företaget Tosk har just utvecklat en intressant lösning som bygger på dagens tillgängliga teknologi där man på ett enkelt sätt integrerar den fysiska butiken med digitala tjänster som e-handel, rekommendationssystem, sociala medier och forum, samt digitalbetalning (och därmed halvera tiden att handla på exempelvis IKEA vid långa köer).

I framtiden kommer digitaliseringen av fysiska butiker ha AI-lösningar som gör att vi får rekommendationer på vad vi kan vara intresserade av precis när vi sätter in foten i butiken, där kanske någon bot diskuterar med oss olika val, vad som passar, färg, form, struktur, etcetera. Ett AI system kommer att ha studerat vad vi tittat på i våra mobiler eller datorer och därmed koordinerat med båda fabriker, designers, och butiker för att ta fram exakt det som efterfrågas.

Idag satsar man mycket pengar på marknadsföring via sociala medier utan att för den delen ha exakt koll på huruvida det ger bra utfall. Genom att låta ett AI system vara länken mellan kundernas aktiviteter digitalt, båda inom e-handeln och den fysiska butiken, kan den dessutom optimera kommunikationen i form av marknadsföring över de sociala medierna. Man kan göra exakta mätningar på utfallen och rekommendera den kanalen som gett det bästa resultatet i form av räckvidd, engagemang, respektive konvertering. Allt detta ställs givetvis mot de utgifterna man fått betala för, för att kontrollera att man har en bra ”return of investment” (ROI).

Förutom de praktiska fördelarna och kostnadseffektiviteten som följer med lösningen av omnikanal-problemet, så kommer kundens resa och positiva upplevelse att vara av en helt annan kaliber. Om man dessutom har alla produkter kopplade genom exempelvis RFID-taggar, så får man en optimerad logistikkedja där man lokaliserar exakt alla produkter i kedjan (och butiken för den delen), vilket ger full kontroll över logistiken. Därför är det nödvändigt att ha en omnikanal som är datadriven med hjälp av AI.

Ather Gattami, grundare av Bitynamics


Ämnen i artikeln:

AIAther Gattami

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev