9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering i nästa vecka

2015-04-14 15:52  

KRÖNIKA. Christian Rudolf levererar sina bästa tips inför Googles "mobilgeddon".

Den 21 april lanserar Google sin nya mobilvänliga algoritm, "mobilegeddon". Enligt Googles uttalanden skall den ha större påverkan på sökresultaten än vad Panda och Pingvinfiltren hade. Det antyder att den uppdatering som kommer nu kan vara den största förändringen som någonsin har gjorts av Google, mätt i antal sökningar som påverkas.

Mobilegeddon-uppdateringen vill identifiera mobilvänliga webbsidor och ge dem en fördel i rankingen när du som Google-användare surfar från en mobil enhet. Enligt Google själva kommer den att rullas ut på alla språk.

Vad vet vi då om "mobilegeddon"-uppdateringen?

1. Har du en mobilvänlig etikett vid en sökning på din webbsida kan du känna dig ganska trygg. Det skall stå "Mobilvänlig sida". Du kan prova din webbsida i Googles verktyg och få besked direkt:

 

Så här skall det se ut när din sida är mobilanpassad.

2. Algoritmen är i realtid. Det betyder att om du gör din webbsida mobilvänlig, så nästa gång Google crawlar din sajt, tar de din mobilvänlighet i beaktande när de generar sökresultat.

3. Algoritmen bedömer din webbsida på url-nivå, inte på sajt-nivå. Du behöver alltså inte göra hela din sajt mobilvänlig om det finns faktorer som komplicerar den processen. Du kommer alltså inte att straffas om t ex endast 50 % av din sajt är mobilvänlig. Varje url bedöms för sig.

4. I Google Webmaster Tools finns det en rapport du kan använda för att få konkreta råd om saker som måste fixas på din sida för att den skall bli mobilvänlig. Du hittar rapporten under "search traffic" och sedan "mobile usability".

 

5. Google säger att de föredrar en responsiv webbsida som mobilversion. Det betyder inte att det finns en negativ faktor om du har struktur som ser ut så här: m.exempel.se. En sådan lösning är tillräcklig för att uppfylla villkoret för att klassas som mobilvänlig i Googles ögon.

6. Utöver att ha en mobilvänlig sida får du inte blockera Javascript eller CSS. Gör du det kommer din webbsbida inte att bedömas som mobilvänlig.

7. Uppdateringen kommer ge sajter som erbjuder en bra mobil upplevelse en rankingpush när användaren söker från en mobiltelefon. De sajter som inte gör detta kommer inte försvinna från sökresultaten. De kommer bara ha en nackdel jämfört med dem som har en bra mobil upplevelse när Google bestämmer den inbördes ordningen vid en sökning från en mobil.

8. Det finns heller ingen spillover-effekt mellan mobil och desktop. Om det är så att du har en dålig mobilupplevelse påverkas inte ditt sökresultat negativt när Googles användare gör en sökning via desktop.

9. Google kommer inte bara att trycka ut en mobiluppdatering utan passar även på att göra flera andra uppdateringar. Dels vill man säkerställa att mobiluppdateringen upplevs så stor som möjligt. Fler uppdateringar gör också att analysen av vad som har hänt blir svårare. Så förvänta dig att det kan hända ganska mycket med din trafik kring den 21 april.

Var redo, det tjänar du på

Även om just denna artikeln handlar om Googles uppdatering så beror uppdateringen på en fundamental förändring i internetanvändarens beteende. Mobilen skapar frihet i rummet för internetanvändaren, och internetanvändaren älskar detta. Användarna kommer använda mobilen mer och mer, för att lösa sina problem och hitta innehåll.

Så även om du just nu läser detta och funderar över vad som händer med din Google-trafik, är den rätta frågeställningen snarare: "Vad händer med mina användare om jag inte anpassar mig efter deras nya möjligheter?".

Det är inte heller så att du behöver känna panik precis. Många webbsidor på internet är ännu inte förberedda för detta. Inte ens bland årets e-handlare är man till fullo förberedd för detta nya användarbeteende. Användarna har ännu inte så stort val när de använder mobilen. Men det håller på att ändra sig.

Att Google annonserade en stor uppdatering tre månader i förväg har aldrig hänt förut. Det skall tolkas som att de driver det mobila användandet hårt. Tillhör du de 50 procent som ännu inte har börjat förbereda dig, tycker jag du skall ändra beteende.

Mobilen är en stor händelse, mycket större än Googles "mobilegeddon".

Christian Rudolf,

sökkonsult inom det egna bolaget Topdog SEO

LÄS MER AV CHRISTIAN RUDOLF:

3 konkreta söktips för dig som vill skaffa mer kommersiell trafik 

6 SEO-trender inför 2015 

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till 

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt