6 SEO-trender inför 2015

2015-01-13 11:58  

Sökexperten Christian Rudolf målar upp bilden av sök 2015.

Nästa år kommer Google omsätta nästan 80 miljarder USD. De har händerna i många högintressanta syltburkar. Att hålla redapå åt vilket håll ett så stort bolag som Google är på väg är ett jobb som du knappast klarar ensam.

Jag har dock förmånen att jobba med SEO-projekt i flera länder och i flera branscher, och jag kan lägga ett pussel över Googles beteende. I alla fall avseende hur de tänker kring sitt index, annonsaffären och de sökresultaten som de generar.

I den här artikeln vill jag dela några av de insikter och trender som jag agerar efter när jag försöker förutsäga vad som skall hända det närmaste året.

1. Mobilanpassning blir en rankingfaktor under 2015

Mobilen är utan tvekan Googles största fokus och jag tror att merparten av alla stora steg som Google tar under 2015 kommer att drivas av denna stora förändring i internet-användarnas beteende.

Matt Cutts, Head of Webspam på Google, förutspådde att i slutet av 2014 kommer hälften av trafiken till Google från en mobil enhet. Google har under 2014 agerat utifrån den analysen. Du kan se det i Googles sökresultat. Sedan en månad tillbaka visas det direkt i sökresultatet om en sajt är mobilanpassad. Det är en av säkert hundra ändringar Google har gjort under det senaste året relaterat till detta stora skifte i internetanvändande.

Denna mobila rankingfaktor kommer vara en ”riktig rankingfaktor”, konstruerad för att den ger värde till Googles användare. Till skillnad alltså från höstens nyhet om https som rankingfaktor – en rankingfaktor som troligen var konstruerad av Googles pr-team.

Men mobiltrafiken är också ett affärsproblem som måste lösas

Ett av Googles problem är att annonsörerna upplever att mobiltrafiken inte är lika lönsam som den vanliga desktop-trafiken. Google har två sätt att fixa detta problem för annonsörerna:

a) Säkerställa att trafiken blir svårare att mäta, till exempel genom att göra exakta matchningar lite mindre exakta, men också genom uppdateringar som enhanced campaigns. Det blir helt enkelt svårare att uppleva trafiken som sämre då du får svårare att urskilja vad som är vad.

b) Försöka bevisa att köpt sök bygger brand awareness och därmed göra Googles kunder mindre priskänsliga när priset per klick bara fortsätter att gå upp samtidigt som den upplevda kvalitén på trafiken blir sämre, i och med att den är mobil i högre grad.

2. Det blir inga fler stora filter som Pandan eller Pingvinen

För er som inte vet det har Google infört två filter av stor dignitet. De kallas för Pingvinen (som hanterar länkar) och Pandan (som hanterar innehåll och användarupplevelse).

Historiskt sett har dessa filter orsakat stort kaos i SEO-samhället och stora förändringar i Googles index. Jag tror inte att vi behöver oroa oss för att Google ska släppa några mer filter av den digniteten, eller några stora uppdateringar av dessa två filter för den delen.

Det tydligaste tecknet på det är så är den Pingvin-uppdateringen som kom i höstas. Den var så tam att många i SEO-samhället trodde att något hade gått fel i uppdateringen.

Likaså upplever jag att Google släppt en del på Pandafiltret. Det är mer förlåtande idag än för 18 månader sedan. Google kommer istället lägga tid på att addera fler datakällor till sin algoritm. Min gissning är att det kommer handla om olika former av användardata. Det kommer medföra att SEO blir svårare att prognosticera och även, för vissa kunder, svårare att leverera.

3. Ännu mer Knowledge Graph

Knowledge Graph är Googles system för att så fort det bara går besvara dina frågor. Oftast i form av en ruta bredvid sökfältet. (Testa att googla på ”da vinci” så ser du.) Den här funktionen är ännu inte så vanlig i Skandinavien. Den är betydligt vanligare i till exempel USA då det helt enkelt finns mer information digitalt så att Google lättare kan besvara sökarnas frågor kring olika ämnen.

Men det kommer ändra sig under året som kommer. Dels blir Google hela tiden bättre på att extrahera rätt information för att besvara sökarnas frågeställningar. Men det är också tydligt att det nu finns en stark kommersiell faktor för detta. När det finns pengar att tjäna tvekar inte Google att tumma på kvalitén.

Kolla nedanstående sökning i det svenska indexet idag:

 

 

 

Så här kommer den att se ut i slutet av året. Lägg märke till att det inte bara rör sig om "knowledge" utan det finns även en bokningsruta, som Google såklart kommer ta betalt för. Allt finns på plats för att massivt rulla ut den här funktionen globalt, och Googles användare kommer att uppskatta den, eftersom den snabbare besvarar deras frågor. Skärmdumpen är från en liknande sökning i USA som den ovan. Namnen på hotellen är desamma. (Bildkälla: seobook.com).

 

 

4. Negativ SEO

Vad är negativ SEO? Så här definierar jag negativ SEO:

”När man med hjälp av länkar till någon annans webbsida försöker försämra dess ranking i Google.”

Det var framförallt Googles Pingvinfilter som möjliggjorde att man med hjälp av länkar kunde manipulera sina konkurrenters träffbild negativt i Google. Man duplicerar helt enkelt länkar till någon annans webbsida, länkar som man vet att Google ogillar.

Lyckligtvis har vi varit relativt förskonade från sådant här i Skandinavien, men jag ser det mycket oftare idag i högt konkurrensutsatta segment i Skandinavien än för ett år sedan. Vissa segment i våra grannländer har helt övertagits av kriminella som använder bl a negativ SEO för att trycka undan konkurrensen. Detta är ett ämne jag kommer återkomma till mer under året i mina krönikor här i Dagens Media.

5. Fler SEO-bolag kastar in handduken

SEO har blivit svårare över åren och något mindre lönsamt. Lönsamhetsminskningen beror på att större yta på söksidan numera upptas av annonser. Den ökade svårigheten beror på att Googles algoritm blir mer komplex och svårare att förutsäga.

Ökad svårighetsgrad och något minskad lönsamhet är ett recept för att fler och fler SEO-bolag kommer kasta in handduken, i alla fall när det gäller SEO. Vi har redan sett ett bolag som i december tydligt proklamerade SEO-konsultens död. Ett annat bolag valde att medvetet, tidigare i år, radera sig från ordet "sökmotoroptimering" och börja kalla produkten något annat. Såklart för att de vill kunna fylla produkten med någon annan leverans som är lättare än traditionell SEO. Fler kommer göra motsvarande handlingar i år. Så när du köper SEO från ett konsultbolag, lägg mer kraft på att välja rätt partner. Skriv inte på några årsavtal utan ha en vanlig svensk uppsägningstid i dina avtal så du kan komma ut när de proklamerar att SEO är dött.

6. Kriget mellan Amazon och Google

Detta är ett krig som du som svensk antagligen aldrig lagt märke till. Amazon märks inte så mycket i Skandinavien. Men för Google är Amazon ett stort problem.

"In 2009, nearly a quarter of shoppers started research for an online purchase on a search engine like Google and 18 percent started on Amazon, according to a Forrester Research study. By last year, almost a third started on Amazon and just 13 percent on a search engine. Product searches on Amazon have grown 73 percent over the last year while searches on Google Shopping have been flat", skriver New York Times.

Shoppingsökningarna är själva hjärtat i Google. Det är dessa som Google säljer dyrare och dyrare för varje år och en stor anledning till att man klarar att hålla cirka 20 procents tillväxt år efter år. Att häva denna negativa trend är en uppförsbacke för Google. Förra året försökte Google köpa eBay för att själva kunna bli den typ av e-handelsdestination som Amazon är. (Man misslyckades och straffade istället eBay för att de trilskades.

Samtidigt är Amazon deras största Adwords-kund med en budget på över 200 miljoner USD (trots att Amazon valde att inte vara med i Google Shopping). Googles användare i USA vill absolut ha Amazon i toppen av sökningarna när de gör en sökning för att köpa något.

Jag tror denna uppförsbacke kommer medföra att Google gör en del märkliga drag nästa år. Ett sådant drag kan vara att bygga en Blocket-dödare istället för att köpa ett bolag. Precis som Google Plus är ett försök att göra någon typ av inbrytning på den sociala arenan kommer man där att lansera något koncept för köp och sälj som liknar en marknadsplats som Blocket eller eBay (givet att man inte kan köpa ebay, vilket kanske är möjligt när de under 2015 säljer Paypal).

Google har redan ett antal byggstenar, som betalningar, CMS-plattformar, TLD:er, egen räckvidd för longtail-sökningar (som man kan använda utan att parasitera på sina nuvarande kunder) och patent för att säkerställa att det är en unik tjänst. Det kanske kan kombineras med att man köper ehandels plattformar som till exempel Tictail.

Ett sådant scenario är dock inte värst för Amazon. De kan fortsätta att luta sig mot sin positiva trend. Scenariot är istället värst för svenska e-handlare. Tänk dig hur mycket högre konkurrenstryck det blir i svenska Google när världens största Adwords-köpare lanserar i Sverige och världens största sökmotor investerar över 10 miljarder USD för att slåss med dem om shoppingsökningar globalt.

Collateral damage i detta krig kommer vara alla fristående e-handlare. De kommer duka under av kraftigt stigande anskaffningskostnader och avsaknad av ett starkt varumärke att luta sig mot.

CHRISTIAN RUDOLF,

sökkonsult inom det egna bolaget Topdog

Läs mer av Christian Rudolf:

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till 

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt