Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

5 tips – så kravställer du för brand safety

TIPS. Vet du hur du ska kravställa för att garantera din varumärkeskontext?, undrar Group M:s Kenny Spångberg.


Publicerad: 29 November 2017, 13:41
Uppdaterad: 29 November 2017, 15:03

Ämnen i artikeln:

Group M

I mars stormade det kraftigt kring Youtube gällande bristande säkerhet för varumärken. Du som är marknadschef, har du nu koll på hur din mediebyrå eller programmatiska specialister kvalitetssäkrar era programmatiska köp? Och vet du hur du ska kravställa för att garantera din varumärkeskontext?

Group M i Sverige har vidtagit avsevärda åtgärder, dels för att förbättra brand safety på samtliga kanaler, inklusive Youtube, men också för att säkra viewability. Vi vågar sticka ut hakan här och säga att vi har kommit så långt att vi kan ge 5 tips som ökar din säkerhet och synlighet.

1. Köp via direktavtal med lokala premiumpublicister

Majoriteten av din programmatiska handel bör gå via så kallade private marketplaces. Om du köper på öppna annonsbörser har du betydligt sämre kontroll över miljö och kontext och där är dessutom graden av annonsbedrägerier höga. Brand safety och viewability är ju av högsta vikt och du kan egentligen bara kravställa via direktavtal.

2. Etablera partnerskap med MCN:s

För att säkerställa brand safety på YouTube kan du etablera partnerskap med leverantörer som aggregerar varumärkessäkra Multi Channel Networks (såsom Splay och United Screens) på YouTube. Detta innebär att din kommunikation syns i varumärkessäkra och kvalitativa miljöer och kontexter.

3. Verifiera dina köp via tredje part

För programmatiska köp bör du se till att varje unik annonsvisning verifieras via en Media Ratings Council-ackrediterad tredjepartsaktörer såsom exempelvis IAS och Meetrics för att säkerställa att du inte exponeras för bedräglig trafik. I och med att Youtube inte accepterar tredjepartsscript rekommenderar vi att lösa detta via kvalitativa MCN:s.

4. Utvärdera annonsbedrägeri

Om du köper rörlig bild programmatiskt via en mediebyrå, se till att de är en rekommenderad aktör hos Sveriges Annonsörers Mediekommitté för rörlig bild. Denna kommitté utför certifiering via Meetrics för att granska och förebygga bedräglig trafik.

5. Höj din viewabilitystandard över IAB:s

Group M har har introducerat vår egen viewability-valuta som är dubbelt så strikt som IAB:s tolkning av en synlig annonsvisning (50 procent synlighet i minst en sekund för displayannonsering). Vår standard är satt till att 100 procent av annonsen ska vara synlig i minst en sekund. Det resonemanget rekommenderar vi starkt även för dig och din byrå.

Har du koll på ovan fem punkter har du nått en nivå där du kan känna dig trygg kring ditt varumärkes säkerhet och synlighet i digitala medier. Är du och din byrå där?

Kenny SpångbergChief Digital OfficerGroup M

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.