Gå direkt till textinnehållet

5 tips för att växa på Instagram

"Att hitta den rätta publiken och spridningen av inlägg på Instagram behöver inte alltid betyda användning av betalda annonser", skriver kommunikatören Sara Hemming.

TIPS OCH INSPIRATION. Gör du allt för att ditt företag ska växa organiskt på Instagram? Läs kommunikatören Sara Hemmings tips och boosta din Instagramstrategi.

Användningen av Instagram växer årligen bland internetanvändare i Sverige och senast mellan år 2016 och 2017 så har användningen av Instagram stigit från 44 till 53 procent bland svenska internetanvändare (Svenskarna och Internet 2017).

Man kan alltså konstatera att konsumenterna rör sig här, vilket betyder att det finns möjlighet för företag att nå ut till både existerande och potentiella kunder via Instagram.

Att hitta den rätta publiken och spridningen av inlägg på Instagram behöver inte alltid betyda användning av betalda annonser. I infografen nedan, gjord av Expertvalet, hittar du flera praktiska tips för hur du kan marknadsföra ditt företag organiskt på Instagram. Tipsen är konkreta och lätta att implementera i den dagliga användningen av Instagram. Dessutom belyser tipsen de små insatserna som får företagets profil att växa organiskt. 

Här är några tips som kan hjälpa dig öka den organiska spridningen av företagets innehåll på Instagram: 

Känn dina följare och vilket språk de föredrar att använda. Instagram används världen över och även om största delen av era följare är svenska kan det vara fördelaktigt att även ta vara på eventuella globala följare/kunder genom att använda engelska, inte minst vid användningen av hashtags. 

Använd hashtags. Det finns undersökningar som visar att användning av 11 eller fler hashtags genererar mera interaktioner än användningen av färre hashtags. Skapa också gärna egna unika varumärkesspecifika och företagsspecifika hashtags som ökar spridningen av er profil och era inlägg. Företagsspecifika hashtags kan till exempel användas vid produktlanseringar, kundtävlingar och kampanjer. 

Se till så att Instagramprofilen klart och tydligt länkar till er hemsida. Här har ni möjlighet att skapa en viktig portal till er hemsida där ni kan fånga upp existerande och potentiella kunder och föra dem vidare i köpbeslutsprocessen.

Kolla in infografen nedan för mer praktiska tips på hur du kan öka ditt företags organiska spridning.

 

Sara Hemming, kommunikatör på Expertvalet

Publicerad 2018-01-12 06.00Uppdaterad 2018-01-12 06.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: