5 sätt att förbättra dina programmatiska köp

2017-12-14 09:27  
Niklas Nikolaidis, programmatic-expert på Curamando.

TIPS OCH INSPIRATION. Curamandos programmatic-expert Niklas Nikolaidis ger sina fem bästa tips för att lyckas med programmatic.

Programmatisk annonsering har kommit långt sen den första annonsbörsen uppfanns av Right Media 2004. Men det som först var ett ganska rakt spår in till en annonsauktion där köpare och säljare möts, har nu ersatts av ett komplext flöde med väldigt många spelare på respektive sida som alla tillför sin twist till kedjan och kan ibland till och med försvåra för dig som medieköpare att få bäst utfall på dina annonskampanjer.

Enligt Gartner spenderar en CMO 22 procent av sin budget på martech (“marketing technologies”) – det villl säga ej på faktiska medieköp.

Förenklat kan man säga att ju fler tech-aktörer som köparen tar med i sin digitala kampanj, desto färre kronor blir kvar för att de facto köpa annonsvisningen och nå användaren som man är ute efter. Beräkningar visar att endast cirka 40 procent blir kvar att köpa media för!

Så här kommer fem handfasta tips på hur du optimerar dina programmatiska kampanjer och kan leverera resultaten din verksamhet kräver:

1. Ha hygienfaktorerna på plats före och under kampanj

Försök att alltid ha ett agilt tänkande vad gäller kreativt material, styrning och målgruppstänk. Var beredd på att byta ut banners, call-to-action, hela copyn eller rotera banners under hela kampanjer för att få fram vinnande koncept och budskap. Skifta budget och bud från domäner som inte levererar till de som har en bättre viewability, renare UX och lägre bounce rate eller bättre dwell time vid era sajtbesök. Slutligen var beredd att löpande ändra frekvensstyrning och dayparting (tid på dygnet för att visa annonserna) för att hitta din kampanjs magiska mix av styrning/kostnad vs. resultat.

2. Utnyttja loggdata och molnet när du kan för att få fram detaljerna

All data som flödar in är värdelös utan verktyg att tolka och agera på den. På Curamando ser vi att när kunder blir mer granulära i kampanjrapporteringen och släpper in tredjepartsverktyg som Funnel.io, Supermetrics.com eller kör BigQuery från Google, så får de en insikt och möjlighet att agera och fatta beslut på sin kampanjdata som tidigare saknats. (Tips: Alla dessa som nämns kan skicka in data till Google Data Studio för att kombinera med annan data hos din organisation)

3. Exkludera SSP:erna med undermålig leverans, first-price, sell-side fees eller för högt auktionspris

Försök förstå varför vissa SSP:er har högre CPM på vissa sajter än de andra SSP:erna; har de levererat bättre ROI, större volym, märkbart bättre CTR eller högre viewability? Eller är skälet att just den SSP:n tar en avgift på medieköpet? Vissa SSP:er har implementerat first-price auktioner vilket ger publicisten ett högre CPM, men det kommer att medföra dyrare köp för dig som köpare om du fortfarande tror att det är en second-price auktion. Om du förutsätter att ditt högsta bud inte blir det som du betalar så får du ju en obehaglig och dyr överraskning när ditt max-bud släpps igenom direkt och vinner. Om du ser några av dessa tecken kan det vara läge att pausa köpen och se om kampanjen levererar bättre utan den SSP:n.

4. Tänk igenom det programmatiska flödet

Ibland känns det säkrare ju mer teknik som kopplas på för att säkra kampanjeffekten. Men behövs verkligen brand safety-appen som kopplats på eller är det tillräckligt med DSP:ns inbyggda mekanismer för att motverka annonsbedrägeri? Kan du baka in ad serverns kostnad i DSP:n som kan hosta banners direkt? Ta en titt på bilden ovan och tänk igenom om ni kan slimma kedjan eller köpa direkt (via exempelvis en programmatisk direct deal) för att undvika förminskad köpkraft till följd av för många aktörer i flödet.

5. Prata med din DSP

Slutligen, prata med din DSP om hur den jobbar med att filtrera alla sidvisningar som kommer innan ditt bud skickas. Då får du en stabilare grund för att ta ställning till om du kan kapa dina tech-kostnader och få mer budget över till att spendera på att vinna auktionen.

Niklas Nikolaidis

Programmatic-expert, Curamando

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt