Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

3 recept för fortsatt överlevnad efter krisen

KRÖNIKA. Fredrik Skärheden ger tre konkreta råd om hur företag bör agera för att undvika att kriserna växer och får svåra konsekvenser.


Publicerad: 19 Maj 2015, 06:37
Uppdaterad: 26 September 2017, 14:47

Ämnen i artikeln:

SCA

Vad är det för poäng för politikern att köra rattfull och åka fast? Vad är det för poäng för chefen att skicka familjen med firmans privat-jet och sedan bli synad i sömmarna? Vad är det för poäng för Sjöfartsverket att beställa helikoptrar utan att följa regelverket? Svaret. Poängen. Det är hög tid för förändring. Att åka fast i dagens mediesamhälle kostar på. Det gör ont. Det underlättar inte att vi människor verkar genetiskt programmerade att i tid och otid reflexmässigt hävda vår oskuld och helst vilja skylla på någon annan. När vi utsätts för kritik förvandlas vi på rekordtid till en femåring som tappat mormors finporslin i golvet och kontrar med ”det var inte jag”.

Det finns ett uttryck som lyder ”its not the crime, its the cover up. Dessa små ord sammanfattar en av anledningarna till att kriser växer och får jobbiga konsekvenser. Titt som tätt betyder ett klumpigt agerande slutet på en karriär. I en tid när vi borde börja med ett förlåt fortsätter vi istället envist att hävda vår oskuld. Men, tänker du, skadan är redan skedd och det betyder väl att krisen redan är ett faktum? Jag har ju redan gjort bort mig och nu är det över? Ja och nej men att blåneka och hoppas på det bästa är inte lösningen.

Kriser kan ha positiva effekter både på enskilda och organisationer. Men, för att så ska vara fallet måste vi vara redo för förändring. Vi måste förstå att vi har gjort fel. Jag talar inte nödvändigtvis om att vi har passerat lagens råmärken utan om att vi inte alltid agerar i linje med omvärldens förväntningar på oss. Så, om nu krisen är ett faktum och om du trots det inte känner att din tid är förbi så finns ett recept för ökat chans till överlevnad.

1. Sluta försök få rätt när du har fel. Sluta spinna storyn. Sluta. sluta på en gång. Stopp. Tro inte att du är en mäster-manipulatör av media bara för att dina underhuggare brukar buga och bocka för dig. Ofta används en macho-retorik internt och det pekas febrilt på hur omvärlden har fel. Sluta med det. Sluta. Du framstår bara som tondöv. Tro inte att du kan få en häst att bli en ko. Dagens samhälle kräver att vi förstår vår omvärld och från och med nu måste även du förstå och leva i takt med den.

2. Låt inte som en robot. Det råder en ohämmad jakt på det perfekta budskapet. Det rätta soundbitet. Många krisande direktörer, politiker och andra potentater blir medietränade till att återupprepa samma ramsa hela tiden. Tanken är att den inte ska gå att klippa bort. Tiden när det funkade är förbi. Idag är klimatet tuffare och media går på hårdare. Resultatet blir istället att du blir nästa Bosse Ringholm. Det vill du inte. Över femton år efter sin katastrofala presskonferens skrattar vi fortfarande åt hans klantiga agerande. Vägen framåt går istället genom att öppna upp för dialog och svara på frågor. Ha ett samtal. Du ska vara mänsklig och ödmjuk. Det betyder inte att du ska lägga dig platt för media. Håller du inte med så säg det. Men, försök åtminstone förstå kritiken.

3. Var synlig. Var öppen. Var tillgänglig. Du har inget val i en krissituation. Att stänga dörren och inte ställa upp på intervjuer funkar inte. Det visar på passivitet och det verkar som du döljer något vilket är motsatsen till vad du behöver just nu. Prata internt. Prata externt. Visa på förändring.

Med dessa tre tips i bakfickan undviker du förhoppningsvis en och annan kris framöver. Samtidigt förbättrar du också dina chanser att sitta kvar som styrelseordförande, kommunalråd eller VD, om olyckan trots allt skulle vara framme.

FREDRIK SKÄRHEDEN,

Global pr-chef på Gant

LÄS MER AV FREDRIK SKÄRHEDEN:

Ämnen i artikeln:

SCA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.