3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till

2014-12-16 14:31  

KRÖNIKA. Christian Rudolf ger sina bästa tips på vad du som marknadschef behöver veta om sök.

Idag kan jag lära dig de grundbultar du som marknadschef behöver ha i åtanke när du använder sök som marknadskanal.

Varför behöver du lära dig mer om sök? Därför att om du betraktar Google som vilken media som helst gör du ett misstag. Anledningen är att Google har en så dominerande ställning på internet och mer eller mindre ett monopol på den konverterande trafiken. Utöver det kan du inte göra "push marketing" som du är van vid. I Google är det användarna som sitter bakom ratten och du måste anpassa dig till det.

Insikt 1: Har du dålig närvaro i Google gör du konkurrenternas mediebudgetar effektivare

Företag gör varumärkesmarknadsföring för att bygga medvetande om sitt företags varumärke, vad man står för, för vilka man vill nå och hur man löser kundens problem. Er kund gör en resa som börjar med upplysning och leder till avslut enligt bilden nedan:

 

 

Under de senaste tio åren har Google stökat till säljprocessen för många företag. Google har tagit plats i slutet av kundens köpresa, vilket betyder att om du är bra på branding men dålig på sök, minskar effektiviten för hela din mediebudget. Anledningen är att du inte kommunicerar med dina kunder i det sista beslutsögonblicket, i Google. Därmed gör de i många fall ett annat val än det du vill att de skall göra.

 

 

Om er närvaro brister i slutet av era kunders köpresa, det vill säga i Googles sökmotor, kan kunderna istället hamna hos konkurrenter som har bättre närvaro där. Det gör inte bara din marknadsbudget mindre effektiv – era brister inom sök gör konkurrenternas mediebudgetar effektivare.

Insikt 2: Sök är ett nollsummespel

 

 

Google skapar ingen efterfrågan, som din tv-annonsering kan göra. Google aggregerar bara existerande efterfrågan. Det betyder att när du får en kund via Google, är det en kund mindre till era konkurrenter.

En bättre placering i de organiska sökresultaten generar alltså inte bara ekonomiska resurser till ditt företag, den tar också ekonomiska resurser från dina konkurrenter.

Ser man sök med dessa glasögon blir sök inte bara en kanal för att attrahera kunder. Det blir en kanal där du som marknadsförare kan skapa konkurrensfördelar gentemot dina konkurrenter.

Insikt 3: Ett välkänt varumärke är en komparativ fördel inom sök

Detta fenomen kan du se i nedanstående undersökning. Ju mer känd en webbplats är, desto mer benägen är användaren att klicka på den länken i Google. Detta gäller för både köpt sök och organiskt sök.

 

 

Om Googles användare är mer benägna att klicka på dina länkar leder det till lägre klickkostnader i Adwords. Googles annonssystem premierar nämligen betalda länkar som deras användare föredrar, vilket leder till lägre anskaffningskostnad.

Även i det naturliga söket har du en fördel. Vill användarna klicka på just din länk, är det lättare att förtjäna din plats i toppen, dvs det går åt mindre resurser till SEO.

Nu har du betydligt bättre kunskaper om sök. Om du utgår från dessa tre systeminsikter i Google kan du ställa bättre frågor till din sökbyrå och ha en bättre dialog med dem.

Det blir också lättare för dig att hantera de kommande årens prisuppgång på trafiken från Google.

CHRISTIAN RUDOLF,

sökkonsult inom det egna bolaget Topdog

LÄS OCKSÅ:

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt