Gå direkt till textinnehållet

10 tips till en stark hemsida

Ninna Prage är pr-konsult och ansvarig för Westanders tjänster inom digital kommunikation.

Vill du få rätt besökare till er hemsida? Ninna Prage, pr-konsult och ansvarig för Westanders tjänster inom digital kommunikation, delar med sig av tio praktiska tips.

Hemsidan är navet i er digitala kommunikation. Här styr ni själva och är inte beroende av andra aktörers plattformar. En bra egen sajt förstärker effekten av er övriga kommunikation.

1. Prioritera hemsidan

Lägg mycket tid och kraft på att löpande utveckla och förbättra hemsidan. En hemsida blir aldrig klar och det tar tid att arbeta fram strukturer och format.

2. Bestäm syftet

Definiera ett tydligt övergripande syfte med hemsidan, till exempel att bygga varumärket som arbetsgivare, sälja era tjänster eller bilda opinion. Hemsidans syfte avgör målgrupp och budskap.

3. Anpassa till målgruppen

Tänk på ert viktigaste syfte när ni skapar hemsidan och testkör den på målgruppen. Genom att utgå från målgruppens behov kan ni lättare prioritera och välja bort innehåll.

4. Uppmana till handling

Tänk igenom vad ni vill att besökaren ska göra på varje sida och ge en tydlig uppmaning till handling. På så sätt kan ni styra besökaren mot hemsidans övergripande syfte.

5. Håll strukturen enkel

Se till att hemsidan är lätt att klicka sig runt på, med lagom många sektioner och rubriker. Besökaren tröttnar lätt på en svårnavigerad sajt.

6. Skriv kort

Håll nere textmängden och undvik upprepningar. Besökare har inte tålamod med långa texter, särskilt inte när surfandet sker i mobilen.

7. Använd bild och film

Illustrera det ni vill säga med bilder, infografik och filmer. Det gör ert budskap mer lättillgängligt och ger besökaren en trevligare upplevelse av hemsidan.

8. Sökordsoptimera

Använd samma ord och formuleringar på hemsidan som människor använder när de googlar. Sökordsoptimering av sajten kan vara helt avgörande för att människor ska hitta till er.

9. Uppdatera ofta

Håll hemsidan levande genom att löpande uppdatera texter, skriva blogginlägg eller lägga upp pressmeddelanden och nyhetsartiklar. På så sätt ökar också sidans ranking i Google-sökningar.

10. Länka flitigt

Se till att ofta länka till er hemsida i sociala medier, nyhetsbrev och pressutskick. Det är ett effektivt sätt att driva trafik till den egna sajten, där ni kan få besökarens fulla uppmärksamhet.

 

Ninna Prage, pr-konsult på Westander

Publicerad 2018-06-08 11.22Uppdaterad 2018-06-08 11.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: