Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

10 tips för personlig produktivitet

Publicerad: 25 April 2018, 07:07
Uppdaterad: 25 April 2018, 07:07

Johannes Krunegård på pr-konsult på Westander.

TIPS OCH INSPIRATION. Hur får du rätt saker gjorda utan stress? Johannes Krunegård, pr-konsult på Westander och medgrundare till Produktivitetsbloggen, delar med sig av tio praktiska tips.


Ämnen i artikeln:

Westander

Arbetslivet inom medie- och kommunikationsbranschen präglas av stort eget ansvar där du behöver både vara proaktiv och samarbeta intensivt med många. Med effektiva vardagsrutiner för din arbetsdag kan du nå dina mål utan onödig stress.

1. Skriv ner allt

Anteckna tankar och idéer så att du får bättre överblick över dina att göra-punkter. Då kan du använda huvudet till annat än att komma ihåg vad du ska göra.

2. Samla allt bråte i en inkorg

Lägg allt som du inte vet vad du ska göra med på en särskild plats. Töm denna inkorg regelbundet och bestäm vad som är nästa steg för varje sak.

3. Dela upp stora uppgifter

Stycka upp dina projekt i mindre delar så blir de lättare att ta tag i. Ett stort skrivjobb kan delas upp i 20-minuterssjok och en lång process i kortare faser.

4. Bestäm mål och nästa steg

Skriv ner både önskat resultat och nästa aktivitet i dina projekt. När du definierar det önskade resultatet tydligt så vet du också när du är klar med ditt arbete.

5. Ha bara en att göra-lista

Samla alla dina att göra-punkter på en plats som du regelbundet går igenom. Då får du bättre överblick och det blir lättare att prioritera.

6. Gör en sak i taget

Genomför hellre en sak ordentligt än flera saker halvdant. När du växlar mellan arbetsuppgifter tar det tid att komma in i den nya uppgiften och du riskerar att tappa bollar.

7. Välj bort

Rensa bort sådant som inte tar dig närmare dina mål. Att prioritera är lika mycket att välja bort det du inte ska göra som att bestämma vad du ska göra.

8. Använd checklistor

Utveckla checklistor för uppgifter som upprepas flera gånger. När du har beskrivit hur vanliga arbetsmoment går till blir det lättare att både utföra dem själv och delegera dem.

9. Stäng av notiser

Bestäm själv när du kollar dina mejl och stäng av alla notiser. Plinganden och rutor som kommer upp på skärmen stör din koncentration.

10. Gör veckogenomgång

Avsätt tid en gång i veckan för att rensa mejlen, städa kalendern och uppdatera din att göra-lista. Tiden det tar tjänar du lätt in i vardagen.

 

Johannes Krunegård, pr-konsult på Westander

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.