Gå direkt till textinnehållet

Så skapar du den perfekta webbstrukturen

KRÖNIKA. Hur skapar man en användarvänlig struktur på sin webbplats? Och vad har SEO med webbplatsens navigation att göra? Emelie Seneby, SEO-specialist på iProspect reder ut begreppen.

Du vet hur frustrerande det är när man går in i sin lokala ICA-butik och de har flyttat om allt. Plötsligt ligger inte hushållsosten där den brukar och delidisken har flyttat in bredvid grönsakerna.

Samma frustration känner du förmodligen när du besöker en webbplats och inte hittar informationen du söker. Menyn är bristfällig, det finns inget internsök och det går inte att hitta tillbaka till sidan du var på några klick tidigare.   

Som SEO-konsult hjälper jag mina kunder att öka deras synlighet i sökmotorerna. En viktig faktor för att kunna ranka högt i sökmotorerna, är webbplatsens struktur. Precis som en matbutik är noga genomtänkt med grönsaker i början och lockvaror vid kassorna, behöver man tänka igenom hur man vill att besökaren ska röra sig på webbplatsen. Men till skillnad från en matbutik så finns det inte bara en ingång, utan ungefär lika många som antalet sidor webbplatsen har. Det här gör det otroligt viktigt att göra navigeringen enkel – både för besökare och för sökmotorer.

Därför bör du lägga tid på att strukturera din webbplats.

BesökarnaUtan besökare, ingen affär. Det främsta skälet att lägga tid och pengar på att göra en lättförståelig struktur är för att besökare ska kunna hitta den information de söker och lätt kunna konvertera. Trots denna enkla matematik, är det många webbplatser som lägger hinder i vägen som gör att besökaren tröttnar och väljer en annan butik istället. Är det inte lätt att hitta, kommer besökaren att lämna din webbplats och re-googla.

IndexeringSökmotorer spindlar innehållet på din webbplats och indexerar dem i en databas. Sökmotorns algoritmer letar sedan igenom databasen för att hitta de mest relevanta sidorna för en given sökfråga. Genom att följa interna länkar på webbplatsen så hittar de sidor och förstår hur de hänger ihop med varandra.

Gör det enkelt för sökmotorn att hitta innehållet och indexera det genom att ha en lättförståelig struktur, gruppera liknande innehåll och länka mellan relevanta sidor. Du kan förenkla ännu mer genom att skapa en karta över alla dina sidor – en så kallad sitemap. Den listar alla sidor du vill ska indexeras och gör det lättare för Google att hitta dem.

SitelinksSitelinks visas ibland under ett sökresultat och är länkar som går till undersidor på webbplatsen. De är till för att ge användaren en genväg till innehåll de kan tänkas leta efter och hämtas automatiskt av Google när de är relevanta för sökfrågan. Sitelinks ger din webbplats större utrymme i sökresultatet, högre klickfrekvens och föreslår viktiga sidor för besökaren. Du kan inte själv lägga till sitelinks, men du kan öka dina chanser att få dem genom att ha en lättförståelig navigering och bra titlar på dina sidor.

Exempel på sitelinks: 

Hur skapar jag en lättförståelig struktur?

Webbplatsens hierarki

Att ha en struktur som är lätt att förstå blir viktigare ju större webbplats du har. Ofta skapas det sidor utan ett tydligt syfte och som kastas in i strukturen utan närmare eftertanke. Genom att skapa en tydlig hierarki är det lättare att veta var du ska placera nya sidor och undvika att det finns flera sidor med liknande innehåll. Här finns det mycket att vinna ur både ett användar- och SEO-perspektiv.

Utgå inte från sidorna du har idag när du gör om din hierarki, utan passa på att göra en översyn av allt innehåll. Följ dessa steg:

1. Se över hur dina befintliga sidor presterar idag. Hur rör sig besökarna mellan sidorna och hur lätt är det att konvertera? Mätetal som trafik, sidvisningar, bounce rate och tid på sidan indikerar hur väl en sida tas emot av besökaren.

2. Har du ett innehåll som motsvarar det folk vill veta? Gör en sökordsanalys för att se om det finns frågor ni idag inte besvarar på er webbplats. Bör ni skapa nya sidor för att besvara dessa?

3. När du har klart för dig vilka sidor du har att jobba med, är det dags att gruppera innehåll som hör ihop. Det finns olika metoder för det, bland annat card sorting. Använd post it-lappar, eller rita upp din trädstruktur i verktyg som Excel, PowerPoint eller Visio.

En hierarki ska vara relativt platt och helst inte bestå av fler än fyra nivåer. Detta för att både användare och sökmotorer enkelt ska kunna hitta innehållet. Sökmotorernas robotar har en så kallad crawl budget – vilket är ett mått på hur mycket resurser en sökrobot har för att söka igenom din webbplats. En för komplicerad och djup hierarki kan medföra att robotarna inte hinner gå igenom alla dina sidor, vilket i sin tur kan betyda att de inte blir indexerade.

Högst upp i hierarkin har du startsidan som här i mitt förslag för webbplatsen ”Emelies kläder”. På nivå ett har du kategorisidor, vilket oftast är dina viktigaste sidor och fungerar som ingångar till övriga sidor. I mitt exempel är det Skor, Byxor och Tröjor. På nivå två och tre under respektive kategorisida finns subkategorier och produktsidor. I exemplet ovan har jag subkategorier på nivå två och tre.  

URL-struktur

URL-strukturen bygger på hierarkin och därför är det viktigt att göra det jobbet ordentligt. Om vi tar exemplet ovan skulle träningsskor ha länkadressen:  https://www.klader.se/skor/traningsskor/. En URL ska vara lättläst och inte bestå av för många nivåer.

Sidnavigation

Det finns flera olika typer av element för att göra sidnavigationen bra. Jag kommer här ta upp tre av dem.

Huvudmenyn eller primär navigering

Redan när du utformade din trädhierarki har du konstaterat att kategorisidorna är de viktigaste sidorna och bra ingångar till övriga sidor. Kategorisidorna brukar man därför oftast lägga i huvudmenyn, då de är lätta att navigera från. I mitt exempel har jag valt att lägga Skor i den primära navigeringen. Länktexten ”Skor” är en intern länk som alla sidor länkar till, eftersom menyn syns på alla sidor, en så kallad sitewide länk. Länkar är som röster som säger till sökmotorerna att det är en viktig sida som du vill ska ranka högt. Ju fler röster, desto större chans att ranka högt. Var dock försiktig med att lägga sidor i menyn bara för att du vill boosta dem. En meny som bara innehåller produkter som träningsskor och festklänningar är inte särskilt användarvänlig.

Interna länkar

Länkar är en av de tre viktigaste rankingfaktorerna. Genom att länka mellan sidor som hör ihop vinner du flera saker:

• Besökaren får förslag på innehåll som de kan tänkas vara intresserade av

• Genom att besökaren kan gå vidare och läsa mer, undviker du en ”dead-end” som ofta leder till att besökaren lämnar webbplatsen

• Sökmotorerna kan lättare spindla sidorna och förstå hur innehållet hänger ihop vilket ökar chansen till att dina sidor rankar bättre

• Innehåller din länktext viktiga sökord förstår sökmotorerna vad sidan du länkar till handlar om, vilket är bra ur SEO-synpunkt

• Ju fler länkar en sida har desto större chans har den att ranka bra

Breadcrumbs

Som jag nämnde i början, så har en webbplats väldigt många ingångar och de flesta besökare går inte in genom huvudentrén. De landar ofta på kategori- eller produktsidor. Oavsett var de landar är det viktigt att de förstår var på webbplatsen de befinner sig och att de har lätt att gå tillbaka till nivån innan. Breadcrumbs är en sidnavigation som du oftast hittar i vänstra hörnet på sidan och kan se ut som nedan.

Skor > Träningsskor > Löparskor

Till sist vill jag framhålla vikten av att UX-designen, webbanalytikern och SEO-specialisten jobbar nära varandra när strukturen sätts. Vi har alla samma mål: att skapa en användarvänlig webbplats. Läs även gärna min kollega Evelinas tips på hur UX och SEO bör jobba tillsammans.

Emelie Seneby, SEO-specialist på iProspect

Publicerad 2017-01-27 10.56Uppdaterad 2017-01-27 11.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: