Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

Robert Svensson: "Googles Youtube-studie väcker fler frågor än den ger svar"

Publicerad: 21 April 2016, 09:15
Uppdaterad: 15 November 2016, 12:24

Robert Svensson, projektledare Reklamkraft och vd Lennox PR.

DEBATT. Att världens ledande databehandlingsföretag väljer att inte redovisa sina analysmetoder är beklagligt, men inte förvånande, skriver Robert Svensson om Googles Youtube-studie.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Jag läser med intresse Dagens Medias artikel om Googles undersökning av reklameffekten i Youtube.

Rubriken är en riktig klickmagnet, åtminstone för mig eftersom den motsäger alla andra jämförande studier jag tagit del av om return of investment i tv jämfört med Youtube.

Jag kan dra ett axplock: Ebiquitys årliga Payback-studie visar att tv ger bäst ROI av alla medieslag, Channel 4 och Cog Researchs studie av tittarengagemang i förhållande till reklam och aktuella siffror från Thinkbox i Storbritannien som visar att fördelningen reklamräckvidden för tv är 94 procent medan den ligger på obetydliga 0,6 procent för Youtube.

Mot den bakgrunden låter Googles forskning som en smärre bomb. Vi vet alla att online-video växer kraftigt. Den står för en allt större del av den totala datatrafiken såväl i fasta som mobila nät. Men frågan är ju där vilken annonsmiljö som fungerar bäst för att presentera sitt reklambudskap.

Allt vi sett hittills av studier visar att publiceringsmiljön och förväntningarna på innehållet spelar stor roll. Rena broadcasters VOD-tjänster har i alla studier kunnat leverera större engagemang och effekt än Youtube, av precis de anledningarna. Om Google där nått en annan slutsats blir jag så klart nyfiken på hur.

Men trots att jag lusläst Dagens Media-artikeln, underlaget bakom den och vad som skrivits i internationella medier, så blir jag inte klokare. Ingenstans står det vilka data som ligger till grund för den. Jag har till och med försökt kontakta företrädare för Google och Youtube för att få hjälp med att förstå deras utspel.

Resultatet? Inte ett svar.

Transparens är en central fråga för alla som arbetar med att följa upp reklameffekt, särskilt när det gäller online-video. Det vet inte minst Dagens Medias läsare som tvingats bevittna en del historier där olika aktörer blandat äpplen med päron och tittare med starter.

Att världens ledande databehandlingsföretag då väljer att inte redovisa sina analysmetoder är beklagligt, men inte förvånande. De kommunicerar oftare i kommunikéer än i dialog.

Så att jag förblir ovetande om vad som lett Youtube till slutsatsen att tv underlevererar i ROI får jag nog finna mig i. Om inte Google helt enkelt presenterade sina undersökningsunderlag förstås – om de verkligen har fog för sina påståenden är jag idel öron. Ny kunskap är alltid av godo.

Jag är övertygad om att vi kommer att se många förskjutningar i såväl distributionslösningar som tittarbeteenden framöver. Men för den annonsör som vill nå bred räckvidd, djupt engagemang och pålitligt uppmätt effekt idag, är det än så länge inget som slår tv:s olika fönster.

Och för all del, online-video är en underutnyttjad kanal, men frågan är om Youtube snarare än andra AVOD-tjänster är svaret på den utmaningen. Förmodligen inte.

Robert Svensson

Projektledare Reklamkraft och vd Lennox Public Relations

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.