Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

Magnus Friberg: "Sommaren går i mobilens tecken"

Publicerad: 22 Juni 2016, 06:33
Uppdaterad: 22 Juni 2016, 06:38

TIPS OCH INSPIRATION. Att som annonsör svara upp mot att andelen mobila sökningar stiger är avgörande för att hålla igång affärerna under sommaren, skriver Googles svenske mobilexpert Magnus Friberg.


Ämnen i artikeln:

Google

Sommaren 2016 kommer att gå i mobilens tecken. Andelen mobila sökningar stiger i takt med temperaturen och konsumentresan kommer i större utsträckning ske över flera enheter. Att som annonsör svara upp mot detta är avgörande för att hålla igång affärerna under sommaren. Men även att optimera utifrån användarbeteendet över flera skärmar.

När vädret växlar om så ändras också vårt digitala beteende. Oavsett om vi åker utomlands, chillar i sommarstugan eller bara spenderar mer tid utomhus så ökar användandet av vår smartphone. Förra året passerade antalet sökningar på mobiltelefoner de på desktops globalt; ett mönster vi även såg i Sverige i en rad olika branscher förra sommaren.

Lekmer, en av Sverige största onlinebutik för leksaker och baby produkter har sett skiftet av mobiltrafik till deras sajt kanske tidigare än någon annan. Mycket på grund av deras målgrupp; ofta kvinnor i åldern 25-44. "Vi ser att våra kunder gör sina avslut på mobiltelefoner i större usträckning än tidigare och att ordervärdet dessutom är högre. Det är tecken på att kunden nu är redo att göra stora inköp via mobilen, från solstolen" säger Niklas Jarl, vd och grundare av Lekmer.

Därför bestämde sig Lekmer för att anta en "mobile-first approach", och lanserade en ny sajt i februari, vilken fokuserar primärt på mobiltelefoner. Förra året uppgick Lekmer’s mobila trafikandel stundtals till 60 procent vissa veckor. Denna sommar spås användarbeteendet följa samma trend och man estimerar att mobilen kan komma att stå för över 70 procent av trafiken.

För dig som annonsör kommer det således vara avgörande med närvaro i mobilen i sommar. Och om din trafikandel på söket (betald som organisk) från mobiltelefoner understiger 50 procent, bör du se över hur du kan öka din närvaro. Och samtidigt som vi är mer aktiva med våra smartphones under sommarmånaderna så rör vi oss även i större utsträckning mellan olika enheter och plattformar för att genomföra köp, det vill säga antalet konverteringar ökar.

Detta är två konsumentbeteenden som du som annonsör bör bekata för att vinna i mobilen i sommar.

 

Magnus Friberg, Industry Manager på Google Sverige

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.