Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Experter/tyckare

Karl Lindberg: "Breaking News från Google"

ANALYS. Google presenterar den största förändringen för sina annonser sedan lanseringen av Ad Words för 15 år sen, skriver sökexperten Karl Lindberg.


Publicerad: 25 Maj 2016, 07:04
Uppdaterad: 25 Maj 2016, 07:11

Ämnen i artikeln:

Ad Relevance

Igår på sin årliga konferens "Google Performance Summit for Ad Words" lanserade Google flera stora nyheter, den största är att annonsutrymmet för varje Ad Words-annons blir nästan 50 % större.

Det är den största förändringen som Google gjort för sina annonser sen Ad Words lanserades för 15 år sen. Initiala beta-tester med det nya, större formatet har ökat klickfrekvensen på annonserna med 20 %, en signifikant ökning.

Tidigare i år tog Google bort textannonserna i högerspalten men la istället till en 4:e annons ovanför den organiska sökträffen. Det var många som undrade varför Google tog bort annonser och nu kommer svaret; det var för att ge mer utrymme åt toppannonserna som nu ännu mer kommer äga sökträffen på alla enheter.

När Google gör en sådan här typ av förändring med ökat utrymme för Ad Words kommer rubriker om att det är dödsstöten för SEO och självklart påverkas balansen mellan betald och organisk trafik ytterligare av det här. Men även den här gången är ryktet om den organiska trafikens död betydligt överdrivet, organisk trafik kommer fortsatt vara en viktig trafikkälla.

För Ad Words-annonsörer innebär det många nya möjligheter och utmaningar:

• Möjligheter att skriva mer beskrivande copytexter om sina absoluta styrkor

• Möjligheter att A/B testa de nya annonserna på alla enheter

• Utmaningar att synas på premiumposition utan att starta ett budgivningskrig

• Utmaningar att se till att ökad klickfrekvens innebär ökad lönsamhet

 

Åter möjligt att buda helt separat för dator, mobil och läsplattor

Google presenterade även nyheten att det återigen är möjligt att buda helt separat för dator, mobil och läsplattor. För tre år sen togs den möjligheten bort till annonsörernas stora förtret så det är mycket glädjande att Google nu ändrat sig. Det ger ökad flexibilitet och möjlighet att verkligen kunna fokusera in på den trafiken som är mest lönsam och därmed maximera effekten.

Nya, lokala annonser i Google Maps

Google berättade att 1/3 av alla mobila sökningar är lokala sökningar och lokala sökningar växer 50 % fortare än övriga mobila sökningar. För att anpassa sig till det har Google tagit fram nya typer av annonser som de kallar ”promotion pins”. Lokala annonsörer kan visa erbjudanden direkt på Google Maps-kartan till de som befinner sig i närheten.

Bättre data för besök i fysisk butik som assisterats av sökningar på Google

Genom att använda mobilernas GPS och platsinformation så kommer Google kunna ge mer korrekt data på hur många personer som har sökt och klickat på en annons på Google och därefter tagit sig till annonsörens fysiska butik. Det är mycket viktig data för att den typen av annonsörer skall kunna utvärdera det fulla värdet av sin annonsering.  

Google lanserade även lite positiva nyheter för Display och Remarketing, så de flesta som arbetar med Ad Words ser med tillförsikt på de nya lanseringarna. Google testar hela tiden saker, en sak som inte lanserades men som de beta-testar är att ha grön markering av annonserna istället för gul, för att göra det svårare att särskilja vad som är köpt och vad som är organiskt. Det skulle inte förvåna många om det också kommer lanseras eftersom Google ständigt försöker hitta smarta sätt att öka sina intäkter. 

Karl Lindberg, delägare Ad Relevance

Ämnen i artikeln:

Ad Relevance

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.