Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

JCDecaux vd: "Tappet för tv har varit signifikant"

Publicerad: 28 November 2016, 09:10
Uppdaterad: 28 November 2016, 10:07

Påverkan. Pris och teknik kommer att avgöra den digitala reklamens framtid, enligt Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

DEBATT. Magnus Heljeberg skriver att JCDecaux petat ner TV4 från räckviddstronen.


Hur ska en annonsör lägga upp en rikskampanj för att få maximal räckvidd? Ett bra svar är att komplettera en kampanj hos JCDecaux med spottar i TV4.

Alla annonsörer berörs av nya medievanor hos både yngre och äldre målgrupper. Nya kanaler har tagit marknadsandelar från de traditionella. Många marknadsförare vrider och vänder därför på räckviddssiffror för att få maximal effekt för sina reklaminvesteringar.

Det är relevant att ställa frågan: vem har Sveriges största räckvidd idag?

TV4 har historiskt sett haft positionen. Kanalen har i många år skrutit vitt och brett om att de är landets största räckviddsmedia. TV4 skriver till exempel såhär på sin egen hemsida:

”Kombinationen tv och online-video ger dig den största räckvidden på marknaden.”

Men tappet för linjär tv har varit signifikant och har nu nått en tipping point när det gäller räckvidd, visar våra analyser.

TV4 är fortfarande ett bra alternativ för den som vill komplettera sin räckvidd i en nationell reklamkampanj – men landets största räckvidd där köpkraften finns är numera hos JCDecaux.

TV4 kan alltså inte längre erbjuda landets största räckvidd i de mest köpstarka och största målgrupperna. Men som komplement-kanal till en rikskampanj hos JCDecaux är TV4 utmärkt.

Så här har vi räknat:

En genomgång av räckviddssiffror visar att JCDecaux nu är överlägset störst i målgruppen 15-34, men dessutom når fler i gruppen 25-59 år.

 

TV4:s räckvidd:

15-34 år: 30%

25-59 år: 44%

 

JCDecaux räckvidd:

15-34 år: 46%

25-59 år: 47%

 

Uträkningen har gjorts av mediebyrån Maxus, på uppdrag av JCDecaux. Förutsättningarna var att simulera två kampanjer under 1-2 veckor, för vardera 1 795 000 kronor, dels i TV4, dels hos JCDecaux.

 

Magnus Heljeberg, vd JCDecaux

 

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.