"Hur lång tid tar det att ranka på Google?"

2017-10-13 13:58  

TIPS & INSPIRATION. SEO-experten Emelie Ockenström Norberg förklarar vad som krävs för att rankas högt på Google.

"Hur lång tid tar det att ranka på Google?". Ett typiskt svar på detta som man ofta får höra är: "Ja, det beror på".

Jag skulle säga att det egentligen finns ett svar på detta, men det beror helt på webbplatsens ålder och hur mycket du har jobbat med On-Page SEO och länkar.

1. Hur gammal är din webbplats?

Har du en domän som är ny kommer det att ta betydligt längre tid att ranka på Google jämfört med om din webbplats har funnits under en längre tid.

Tips: Om du är i planerarstadiet och ska starta en ny webbplats, kan det vara en bra idé att köpa ett domännamn tidigt och komma igång med webbsidan. Om du gör detta kommer Google att få mer tid på sig att hitta din domän, du kan också skapa en xml sitemap och lägga till den i Search Console för att Google snabbare ska hitta din webbplats.

2. Arbeta med On-Page SEO

Satsa på att få till en riktigt bra SEO grund! Först och främst rekommenderar jag att du får till en bra teknisk grund på webbplatsen. Se över laddningstider, sitemap, robots.txt, URL-adresser och dina http-svarskoder mm. Det är också bra att se över hur mobilvänlig din webbplats är!

När de tekniska delarna är på plats bör du fokusera på att skapa bra innehåll på webbplatsen och göra en sökordsanalys. Mappa upp sökorden och bestäm vilken landningssida på webbplatsen som ska ranka på respektive sökord. Därefter ska det primära sökordet du valt ut för varje landningssida optimeras korrekt. Sökordet ska finnas med i title, URL, meta beskrivningen (för högre CTR- klickfrekvens på Google), bilder (alt-texter) samt i innehållet.

3. Länkar

Externa länkar:

Ställ först denna fråga till dig själv:

– Är innehållet på din webbplats värt att dela?

Om svaret är ja så kan du ha turen att få länkar gratis om du sprider innehållet i sociala kanaler och t.ex. på olika forum. Du kan också samarbeta med "influencers" som kan hjälpa till att sprida innehållet vidare.

Dela-knappar är också värdefullt att implementera på webbplatsen.

Det gör det lättare för besökare att dela innehållet vidare.

I ett tidigare inlägg från Jaana Vickhoff, kan du läsa mer om externa länkar och hur de värderas.

Interna länkar:

Det är viktigt att arbeta med länkar till och från dina interna sidor på webbplatsen. Sökroboten letar alltid efter nytt innehåll att indexera och de följer alla länkar de hittar. Genom att länka till andra interna sidor på webbplatsen hjälper man sökroboten att hitta nya sidor men även gamla sidor som har uppdaterats. Genom att ha en väl genomtänkt struktur med interna länkar blir det enklare för sökroboten att spindla igenom din webbplats. En landningssida som inte har några länkar från övriga sidor på webbplatsen riskerar att aldrig bli upptäckt av sökroboten.

Tänk också på att skriva bra ankartexter till dina länkar. Skriv INTE "klicka här" eller "läs mer" utan försök att få med det primära sökordet eller synonymer till sökordet i ankartexterna.

Om du är intresserad av att läsa mer om "hur lång tid det tar innan din webbplats rankar på Google", så kan jag rekommendera denna artikel från Searchrank: http://www.searchrank.com/long-site-ranks-google/

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt