Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

Ehsan Fadakar: "Buzzfeed-kopian Kits siffror är rent trams"

Publicerad: 19 April 2016, 13:24
Uppdaterad: 19 April 2016, 14:06

REPLIK. Att blanda ihop hur många gånger ditt innehåll råkat hamna i någons flöde med läsare är bara rent trams – direkt skadligt för transparensen, skriver Ehsan Fadakar i en replik till Kits Robert Brännström.


Kits Robert Brännström hävdar att jag inte ställer några frågor, men här kommer en fråga som många skulle vilja ha svar på: 

  • Om en av Facebooks användare scrollar förbi en artikel ni har postat eller sponsrat på Facebook, utan att engagera sig på ett enda sätt, räknas den användaren som en av Kits 600 000 läsare?

Av allt jag har läst senaste dagarna så kan jag konstatera att svaret på den frågan är ja. Allt som syns i en användares flöde är enligt Kits modell en av Kits läsare. 

Det finns tre stora problem med Kits vision om framtiden: 

1. Den är inte Kits. Den här modellen har Kit kopierat från Buzzfeed. Varenda talepunkt från Kit kommer från Jonah Perettis mun. Och det är ingen chock direkt, Peretti är en visionär typ. Det konstiga är att Kits initiativtagare tror att ingen annan läser amerikanska branschtidningar eller följer mediedebatterna utanför Sverige. 

2. Med samma logik har Aftonbladet med stor sannolikhet sju miljoner läsare varje dag. Våra papperslöp finns överallt och ganska många tittar på dessa i någon sekund och vår räckvidd i sociala medier når mellan 3-5 miljoner varje dag. 

3. Kit är en helt ny produkt i ett jättelitet land som gör sitt allra bästa för att inte redovisa några som helst siffror. När Buzzfeed nyligen berättade om sin vision för framtiden handlade allt om "distributed media". De gjorde detta från en topposition på den amerikanska och globala marknaden.

Men inte ens Buzzfeed berättar hela sanningen. Samtidigt som Peretti hävdar att allt handlar om distributed media så satsar de stenhårt på sina egna plattformar. Under de senaste åren har de rekryterat en massa journalister (nyheter lockar direktläsare), lanserat flertalet stora nyhets- och videoappar och gör sitt allra bästa för att även ha en publik på sina egna plattformar. Varför? En läsare på Buzzfeed är också en användare på Buzzfeed. En läsare på Buzzfeed på Facebook är fortfarande Facebooks användare. Det handlar om vilken relation du har till användaren.

Buzzfeed har förstått detta, Kit har inte förstått detta. 

Det går fortfarande att hävda att man når så många läsare på de sociala plattformarna. Men låt oss inte blanda ihop läsare med användare och hävda att det ena är lika viktigt som det andra. Att gå ännu längre, som Kit gör, och blanda ihop hur många gånger ditt innehåll råkat hamna i någons flöde med läsare är bara rent trams och direkt skadligt för transparensen mellan medier och annonsörer. Men Kit slutar inte där, mycket av innehållet är sponsrat. Så inte nog med att man räknar in innehåll som skrollats förbi som en läsare, man slänger på köpta placeringar och kallar det för engagemang. 

Branschen försöker sakta men säkert hitta nya mått för att med full transparens berätta för annonsörerna hur många användare och hur läsare vi faktiskt har. Aftonbladet - som är etta på den traditonella mediemarknaden - driver på den här utvecklingen, senast genom att gå ur Kia Index på tv-sidan på grund av usel transparens och ett system som inte gynnar någon. Vi har även drivit på att Kia Index inte ska blanda ihop siffror på den egna sajten med siffror på Instant Articles där de läser vårt innehåll men förblir Facebooks användare. 

Aftonbladet gjorde det från en topposition på samma vecka som Aftonbladet TV ökade med 46 procent enligt Kia Index mätningar. Vad Kit försöker är att som ny aktör förändra måtten så att det passar deras självuppbyggda framgångsberättelse som baseras på att kategoriskt undvika att svara på några som helst frågor och så långt som det går dölja siffror. Man gör det för att siffrorna helt enkelt inte lyfter och för att annonsörerna ställer relevanta frågor som: hur många tar aktivt del av Kits innehåll varje dag? Och aktivt är nyckelordet här. 

När Kit väl går ut med siffror bakar man in det ena med det andra och det tredje och vips så har man rejält dopade siffror, dvs exakt det de anklagar traditionell media för.

Ehsan Fadakar, sociala medier-chef, Schibsted.

Fotnot: Kits chefredaktör Robert Brännström har erbjudits möjlighet att skriva en slutreplik, men avböjt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.