Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Youtube: ”Sluta strutsa, medierådgivare”

Publicerad: 28 Oktober 2013, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

DEBATT. Youtubes chefer har tröttnat på reklamköpare som utgår från traditionell tv och kompletterar med Youtube – i stället för tvärtom. "Köp inte bara efter invanda mönster", skriver de.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

För länge sedan, på 1900-talet, var tv ett slags lägereld i samhället. Där samlades alla och såg på ”Hylands hörna” eller ”Dallas” vid samma fasta sändningstider. Riktigt så är det som bekant inte längre. Enligt Orvesto ser 900 000 av de 1,1 miljoner dagliga svenska Youtube-användarna över 16 år inte alls på någon av de tre största kommersiella tv-kanalernas linjära sändingar under en vanlig dag. Primetime är numera anytime och allt fler aktörer slåss om de köpstarka tittarnas nya vanor.

Nyligen kom siffror från MMS som visade att Youtube har högre daglig räckvidd än alla traditionella tv-kanaler. Man kan mäta på olika sätt, men hur man än mäter har Youtube större räckvidd i den kommersiellt viktiga åldersgruppen 16-44 år. Bland dessa har Youtube en daglig räckvidd på 42 procent, dvs en högre total räckvidd än någon av Sveriges största tv-kanaler.

Youtube-tittandet sker på alla skärmar. Det mobila tittandet ökar snabbast och står redan för 25 procent av alla visningar. Tittandet fördelar sig också över större delen av dygnet, med en peak kring traditionell primetime. Det är det första vi gör när vi vaknar, det sista vi gör innan vi somnar, och vi stänger inte ens av datorn när vi sätter oss framför tv:n, datorn, mobilen eller surfplattan följer med i soffan.

Innehållsproducenterna har förstått. Traditionella medieaktörer använder Youtube i allt högre utsträckning. Förra veckan började HBO att lägga ut sina pilotavsnitt på Youtube. Dessutom produceras konstant mycket nytt och spännande innehåll exklusivt för Youtube-publiken.

Internet har även förändrat förutsättningarna för tv-reklam. Med det mest populära formatet Trueview kan tittarna välja att skippa annonser de inte vill se. Annonsören betalar bara för de tittare som valt att se hela spotten, vilket gör målgrupps­träffen mycket mera exakt. Dessutom är det möjligt att utan extra kostnad sända spottar som är längre än 30 sekunder. Om tittaren vill se så kan spotten vara både 3 och 30 minuter lång! Inte undra på att antalet annonsörer som valt att komplettera sina tv-kampanjer med Youtube har ökat kraftigt.

Våra slutsatser:

1. Vill du nå den köpstarka och kommersiellt viktiga målgruppen under 40 år bör du utgå från Youtube i tv-kampanjen och komplettera med traditionella tv-kanaler, inte tvärtom. Alla tv-annonsörer som vill nå dem upp till 50 år bör komplettera sina tv-kampanjer med Youtube.

2. Tv-tittarna nås inte längre bäst enbart via de traditionella tv-kanalerna. Vår uppmaning är att på allvar se över allokeringen av budgetar för att nå en större del av sin målgrupp och få ut sitt rörliga material på ett mer effektivt sätt.

3. Medierådgivare och annonsörer måste sluta strutsa och följa med publiken och inte bara köpa utrymme efter invanda mönster och relationer. Tittarbeteenden förändras nu betydligt snabbare än vad som avspeglas i planerna hos många av de stora medie­köparna.

Det är förstås upp till Sveriges marknadschefer att dra operativa slutsatser av detta, men vår uppmaning är att inte vänta för länge med att låta det förändrade tv-landskapet avspeglas i reklamköpen.

Peter Nordlöv, Anna Gernandt och Malin Starck,

Youtube Sverige

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.