Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Widespace: "Mobilen bör användas på rätt sätt"

Publicerad: 8 november 2017, 06:00
Uppdaterad: 8 november 2017, 06:32

Mikael Englund, nordisk säljchef på Widespace.

DEBATT. Mikael Englund, nordisk säljchef på Widespace, anser att marknadsförare ska anpassa kommunikationen för mobilen som kanal och inte bara se den som en förlängning av digital marknadsföring.


Det är ofta en grundläggande regel inom marknadsföring att man följer sin målgrupps beteenden och vanor för att kommunikation mellan varumärke och kund ska fungera.

För att varumärken ska få ut maximal effekt av sin marknadsföring, så bör de förstå sin målgrupps beteende i allmänhet och det mobila synnerhet.

Mobil teknologi ger varumärken möjlighet att vara än mer personliga då vi känner till allt från vem du är, var du är, vad du gillar och framförallt hur dina intressen och beteenden ser ut.

Vår data visar bland annat att unga kvinnor interagerar mer och oftare med annonser än män medans endast 4 procent av alla användare är så kallade "klickers" (Personer som tenderar att klicka på en annons).

Effektiv personalisering är bara möjlig vid kunskap om en användares rörelsemönster och den individuella resan på mobilen påverkar beteendet som också påverkar hur vi bör anpassa vårt sätt att kommunicera med vår målgrupp.

Det är uppmuntrande för marknadsförare att nio av tio konsumenter inte har något emot reklam om det är relevant för dem.

För att verkligen förstå mobila beteendestrender och planera en effektiv kampanj måste vi investera i tekniker som kan förstår varför och hur ett köp går till och vad som sker på resan dit.

Ett sätt är att investera i konverterings tracking, där vi kan följa en användares köpresa från intresse till köp oavsett om köpet sker online eller offline. För varumärken är det viktigt att kommunikationen anpassas efter tillfällen och möjligheter.

Om någon har visat intresse för din produkt är det mer troligt att ett erbjudande så som en kupong, eller en vägvisning till närmaste butik i större grad bidrar till ökad försäljning och det här gör exempelvis McDonalds effektivt då de erbjuder fri kaffe till kunder som visat intresse tidigare och också befinner sig nära en McDonalds restaurang.

Potentialen med mobilen är enorm men också unik och den bör användas på rätt sätt som den unika kanalen den faktiskt är. När vi nyttjar mobilen på rätt sätt så skapar vi relevant marknadsföring, vi får nöjdare användare och bättre kampanjeffekt.

Mikael Englund, nordisk säljchef, Widespace

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.