Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

VM i pr: M Ahmadinejad vs G W Bush

Publicerad: 26 April 2007, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Irans president Mahmoud Ahmadinejad är en bättre pr-makare än George W Bush. Det märks inte bara i tillfångatagandet och frigivningen av de brittiska soldaterna, utan i alla hans utspel.

Internetadresser berättar mer än vad man tror:

www.president.fi - länkar till den finska presidenten Tarja Halonen. Hemsidan handlar om evenemang och ceremonier, likt det svenska kungahusets hemsida.

www.president.fr - länkar inte som man skulle kunna tro till Frankrikes president, Jacques Chirac, utan till Président, en välkänd fransk ost.

www.president.ru - länkar nog till rysslands president, Vladimir Putin. Adressen resulterar i alla fall i meddelandet "access denied".

www.president.gov - länkar inte till någonting, däremot www.whitehouse.gov. George W Bush är Vita huset. Vita huset är George W Bush. Tråkigt.

www.president.ir - länkar till Ahmadinejad, irans president. Mer personlig och mer givande för nätaktivister på jakt efter vänner och fiender.

Ahmadinejad är utan tvivel en duktig pr-makare. Tillfångatagandet och frigivningen av de brittiska soldaterna är bekräftelsen framför andra. Perfekt planering, hantering och timing.

FN är på väg att fatta beslut om nya sanktioner mot Iran. De brittiska flottisterna tas till fånga på iranskt vatten. Inom två veckor erkände alla femton flottister. Innan konflikten eskalerade fick flottisterna åka hem och vittna om den iranska gästfriheten.

Efteråt försöker brittiska och iranska myndigheter överträffa varandra i propaganda, men Ahmadinejad avgår med seger. En iransk film visar på glada schack- och pingisspelande flottister i fångenskap, medan britterna gör självmål genom att flottisterna köpslår med brittiska pressen.

Ahmadinejads gästfrihet står i stark kontrast till andra uttalanden, inte minst om Israel, att landet borde utraderas. Men PR-chockerna liknar dem som makten alltid använder sig av när den tillträder. Titta på Reinfeldt. Även han straffar och tröstar på en och samma gång. Även han får nyhetsmedierna i både sin hand och sitt knä.

Strax efter storyn om hemvändande flottister kommer ett nytt utspel. Iran massproducerar kärnbränsle. Omvärlden reagerar med skepsis. Det är bara ett utspel. Men just detta är poängen. Ahmadinejad ger oss ingen tid att skilja på verklighet och fiktion.

Ahmadinejad odlar en konsekvent bild av sig själv som en rättskaffens ledare i en förljugen och orättvis värld. Bilden tjänar som sköld mot omvärldens påtryckningar och ger honom respekt hos människor som känner sig förtryckta.

Han riskerar makten helt och hållet, men inser samtidigt fundamenta, att ett offer (en martyr) gör sig mycket bättre i media än en syndabock (G W Bush).

Tom Andersson, forskare, Institutionen för reklam och pr, Stockholms universitet

Tom Andersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.