Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Viktigt att inte sprida felaktig information"

Dagens Media nummer 16 2017.

REPLIK. Clear Channels Finn Wikander dömde ut Visual Arts system. Visual Art, å sin sida, hittar felaktigheter i påståendet.


Publicerad 2017-10-07 06:00
Uppdaterad 2017-10-06 14:30

Ämnen i artikeln:

Visual Art

Dela artikeln:

Jag, tillsammans med mina kollegor på Visual Art, tycker alltid att det är spännande när våra kollegor i branschen flyttar fram sina positioner, då det är positivt för oss alla som jobbar med utomhusreklam.

Dock finns det några direkta felaktigheter i Finns uttalanden i Dagens Media nummer 16 (Se bildspelet ovan), när han kommenterar Visual Art, som var först i Sverige med automatiska köp. Han säger:

”Det handlade ju bara om själva transaktionen, att det automatiserades, det är inte programmatic för oss”, säger Finn Wikander, och fortsätter:

”Att sätta upp en DSP och SSP och sälja till ett förutbestämt pris är ju i princip lika avancerat som att skicka ett e-mejl. Jag ser ingenting intressant när jag spanar efter vad konkurrenterna gör.”

Först och främst vill jag säga att jag tycker att det är jättekul att Clear Channel äntligen tagit steget och tillåter dynamiska köp som kan styras av räckvidd, frekvens, SOV, geografisk plats, med mera. Detta har dock ingenting med programmatic att göra.

Precis som du säger så har sofistikeringsgraden ökat de senaste åren och kunderna som köper utomhus har verkligen anammat att använda mediets fulla potential genom att vara relevanta utifrån veckodag, räckvidd, väderförhållanden etc.

Att inte låsa in kunderna i det traditionella sjudagars-tänket och tillåta full flexibilitet utifrån kundens behov har gjorts länge inom DOOH och verkligen varit en faktor som stärkt mediets position på marknaden.

När vi tillsammans med er och andra branschkollegor lanserar den nya digitala valutan kommer vi tillsammans kunna förstärka utomhusreklamens position mot andra medier ytterligare. Därför är det viktigt att vi håller isär begreppen, vad som är programmatiskt, automatiskt eller dynamiskt köp.

Detta har diskuterats många gånger i våra branschträffar, där även Clear Channels representanter medverkat. Därför blir jag förvånad över dina uttalanden.

Vi har alla ett ansvar gentemot branschen och våra kunder för att hålla isär begreppen, samtidigt som vi talar om våra specifika fördelar, och inte sprida information som kan skapa förvirring bland våra kunder, som numera är rätt vana DOOH-köpare och vana vid sofistikerade köp. Även om de köpen ibland är lika enkla som att skicka ett mejl.

Hoss Khosravi, Chief revenue officer, Visual Art

Den här repliken publicerades först  i Dagens Medias magasin, nummer 17.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.