"Viktigt att de mindre publicisternas webb-tv-satsningar får synas i branschpress"

DEBATT. Alexei Grinevski, nordisk analys- och strategichef på Playad, reagerar på Dagens Medias webb-tv-special och menar att annonsörer och mediebyråer inte får glömma att det förutom Aftonbladet och Expressen finns ett hundratal till svenska aktörer som också satsar stenhårt på rörligt.

I det senaste numret av Dagens Media fick vi ta del av en nästan utmärkt kartläggning av de svenska publicisternas satsningar på webb-tv. Jag säger "nästan" för att Dagens Medias analys handlade i stort sett endast om de två större aktörerna på marknaden – Expressen och Aftonbladet, medan den svenska online video landskapet är betydligt mer mångfacetterat och nyanserat än så, och de övriga svenska publicisterna får absolut inte förbises när man pratar om online-tv i Sverige år 2016.

Visserligen har både Aftonbladet och Expressen har gjort enorma framsteg i sina satsningar på webb-tv. Det välkomnar vi! Men annonsörer och mediebyråer får inte glömma att det finns ett hundratal till svenska aktörer som också satsar stenhårt på rörligt, och denna grupperings samlade räckvidd kan mycket väl jämföras med den av Schibsted- eller Bonnierägda bolagen.

Lokaltidningar, tidskrifter, intressesajter, webbportaler – alla de har idag en minst lika viktig roll i utvecklingen och konsumtionen av online video, och jag vågar påstå att de kommer bli ännu viktigare i framtiden.

Jag tror att alla vi är överens om att konkurrens är bra och att valmöjligheten är någonting som folk uppskattar, oavsett om man ska köpa tvättmedel, boka mediekampanjer, eller lägga sin röst på ett politiskt parti. Vi i Sverige har och har i många år haft en mediemångfald som är helt unik och enastående jämfört med övriga delar av världen. Det måste alla vi som jobbar i den här branschen, oavsett om man är på "köparsidan" eller "säljsidan", stå vakt om.

Tyvärr ser vi en oroväckande trend - många lokala tidningar tvingas idag banta ner redaktioner eller helt och hållet stänga nerefter många år i demokratins tjänst. Bara för några veckor sedan skrevs det mycket om det som händer inom Mittmedia koncernen. Den här utvecklingen gynnar varken läsare eller annonsörer och på sikt hotas den demokratiska processen.

Tyvärr verkar det som om motivet "färre men värre" har blivit något av en trend inom medieplaneringen idag. Det vill säga, man drar inte nytta av hela mediemångfalden som finns idag utan av olika anledningar väljer fokusera på några få medier, som man anser kan göra "fixa biffen" oavsett målgrupp, varumärke och kampanjmål. Men det är, i min mening, en ytterst kortsiktig strategi som kommer slå tillbaka riktigt hårt - förr eller senare.

Jag tror att ingen marknadsförare vill skapa en kommunikationsplan utifrån några få valmöjligheter, precis som ingen konstnär vill jobba med endast några enstaka färger när hon eller han ska skapa sitt mästerverk. Det är viktigt att de framgångar som de mindre publicisterna har åstadkommit i sina webb-tv-satsningar får synas i branschpress.

Det är också viktigt att våra svenska publicister, stora som små, får igång sina webb-tv verksamheter och till slut hittar lönsamhet i det. Det är extremt viktigt att svensk lokal webb-tv får förtroende från riksannonsörerna, det är faktiskt de som kan se till att mediemångfalden i Sverige kan bevaras.

Playad som representerar de svenska publicisterna kan intyga att det finns en ambition att utveckla och bygga, premium innehåll och räckvidderna likaså, och vi ser att allt fler läsare blir till flitiga webb-tv tittare hos sitt lokala mediehus. Bara ett exempel – vår webb-tv kanal Youplay som vi driver ihop med över två hundra svenska publicister har bara på några år vuxit med flera hundra procent och har gått om både MTG och D-Play i antal kontentströmmar.

Vi vill bevara mediemångfalden i dagens Sverige. Vi är övertygade om att rörlig bild blir ett utmärkt verktyg för landets publicister för att bygga starkare relationer med sin publik, framför allt med den nya generationens mediekonsumenter. Vi vill hjälpa våra lokala publicister att klara den digitala transformationen.

Låt oss tillsammans bygga lokal webb-tv i Sverige!

Alexei Grinevski, nordisk analys- och strategichef, Playad Media Group

Publicerad 2016-10-06 08.13Uppdaterad 2016-10-06 08.17

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: