Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Viktigare än någonsin att reklamen fungerar"

Publicerad: 9 December 2010, 05:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Vi måste tala om reklamens effekt, mål och resultat, skriver Per Rosvall på Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer100-wattaren

Reklaminvesteringarna har gått upp kraftigt i Sverige efter finanskrisen. Det handlar i många fall om att företagen försöker återta tappade marknadsandelar genom att öka sin ”share of voice”.

Vissa medieslag, som exempelvis tv, möter just nu en mycket större efterfrågan än vad det finns sändningstid. Nu verkar alla vilja synas så mycket som möjligt. Reklambyråerna nyanställer.

Men satsar annonsörerna rätt? Överinvesterar de eller vet de att deras investeringar ger resultat? Och i så fall det resultat som de vill uppnå? Det borde vara högkonjunktur för reklammätningar och kännedomsundersökningar just nu. Paradoxalt nog ser vi en motsatt trend. Önskan att mäta och utvärdera sina reklaminvesteringar verkar minska vartefter kampanjerna ökar i storlek. Vad kan det bero på?

Effekten är reklamens raison d’être även om det alltid är eftersträvansvärt med kreativa reklamkampanjer. Vikten av kampanjer som fungerar är större än någonsin.

Marknadsföring har fått en allt större betydelse för affären. Reklambudgetarna ökar. Det som många befarade – att till exempel internetreklam skulle ta död på tv- och radioreklamen eller printannonseringen – har inte inträffat. Tvärtom så har den totala reklamkakan ökat. Nya medie slag och mediekanaler har lagts till de växande marknadsföringsbudgetarna.

Nu är det viktigare än någonsin att tala om effekt, mål och resultat. 100-wattaren borde vara Sveriges viktigaste tävling! Som ansvarig projektledare för 100-wattaren tycker jag givetvis att den är det. Den 9 december står det klart vilka av årets reklamkampanjer som gav bäst effekt.

Jag hoppas att dessa kampanjer ska inspirera fler annonsörer att börja mäta vilket resultat de får av sina reklaminvesteringar.

Per Rosvall

projektledare på Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.