Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vi ska vara den självklara arenan för åsikter och diskussion"

Publicerad: 14 Januari 2009, 14:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>LEDARE.</b> Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om nya tidningen.


Finanskrisen hade tryckt in sina klor ytterligare några centimeter i den svenska ekonomin, och visat de sista optimisterna att den är här för att stanna, när vi valde att vända på steken.

Fram till dess hade vi gjort som alla andra medier som vädrar blod - smaskat på med krigsrubriker, vältrat oss i eländet och sökt efter nästa bransch som i desperation tvärnitar investeringarna.

Dagens Media nummer 1, 2009. Men det blev till slut så ensidigt, så enkelt och så... enfaldigt.

Därför toppade vi i november tidningen med ett jättejobb över flera sidor som skulle visa sig bli det kanske mest uppskattade materialet i Dagens Media under hela 2008.

Artiklarna handlade om de annonsörer som blev de stora vinnarna i den förra lågkonjunkturen genom att trycka på gaspedalen i stället för bromspedalen - om de annonsörer som såg möjligheterna snarare än svårigheterna.

Den positiva responsen gav mersmak. I det här numret, det första för året, har vi därför ägnat stor kraft åt att leverera inspiration, vägledning och tips inför de tuffa månader som vi har framför oss.

Exempelvis berättar fem av Sveriges främsta kommunikationsexperter utförligt om hur du bör agera nu när konsumenternas håller krampaktigt i plånböckerna (sidorna 30-34).

Min uppfattning är att läget är besvärligt, men långt ifrån nattsvart.

För köparna innebär lågkonjunkturen lägre priser och ett gyllene tillfälle att vinna marknadsandelar.För säljarna innebär den i år en förlust på cirka 1,5 miljarder kronor, enligt IRM:s prognos.

I runda slängar motsvarar det bruttovärdet av Icas och Coops sammanlagda medieköp, eller hälften av vad TV4-Gruppen omsätter per år. Det ska väl inte få branschen på fall?

Om jag får säga det själv är de senaste numrena av Dagens Media några av de bästa vi har gjort. Nu jobbar vi hårt på att bli ännu bättre.

Vi startar året med en uppdaterad design, snyggare färger och flera nya moment och avdelningar.

Till nyheterna hör debattuppslaget som du läser just nu. Vi ska vara den självklara arenan för åsikter och diskussion - både på webben och i papperstidningen.

Jag vill också slå ett slag för vårt avslöjande av Schibstedchefen Gunnar Strömblads husaffärer (sidorna 36-37).

För att nå ända fram lät vi fotograf Johan Marklund och reporter Erik Westerberg cirkulera i en helikopter ovanför Strömblads villa i Tyresö.

Året är 2009 och Dagens Media flyger högt. Nu kör vi!

Fredrik Svedjetun, chefredaktör Dagens Media

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.