Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vi kan inte 'peka finger' åt ledningsgruppen"

Publicerad: 20 Oktober 2016, 05:30
Uppdaterad: 20 Oktober 2016, 06:41

REPLIK. Carsten Carlsson på H+K Strategies Sverige svarar på Mikael Zilléns replik om kommunikationschefens position.


I en replik på min artikel om kommunikationschefens position argumenterar Mikael Zillén att något hot inte alls förekommer men menar ändå att ledningar "… har helt enkelt svårt att se värdet i ett strategiskt kommunikationsarbete då det är så många andra funktioner som anses viktigare och mer värdefulla".

Min poäng är att om vi släpper vårt fokus på det som är viktigast och det som vi faktiskt kan påverka, det vill säga vår egen kunskap och förmåga att leverera relevanta strategier och innehåll, så missar vi målet helt och hållet. Vilket Zillén också gör.

Kommunikationsbranschen behöver se sina egna utmaningar, från olika utbildningar till positionen som kommunikationschef, kommunikationsdirektör eller senior kommunikationsrådgivare. Flera har en roll och ett ansvar. Dels behöver våra utbildningar, som bland annat återfinns på Örebro Universitet, Mittuniversitetet, Karlstads Universitet, genomlysa sina program och verifiera dess relevans kontra verkligheten, vad saknas och vad är överflödigt. Även rekryterare såsom Bohmans Nätverk, Hammer & Hahnborg, Michaël Berglund och Novare behöver rannsaka sig själva och fundera över de krav som ställs i olika rekryteringar.

Erik Haglöf på Bohmans Nätverk har bidragit till debatten med sin syn på branschens åldersfixering, alla heder åt honom, men åldersfixeringen är förmodligen bara en del av vår problematik. Det är våra kunskaper, befintliga som nya, och vår förmåga göra oss oumbärliga i ledningsgruppen som är viktigast.

Till sist behöver vi själva, varje enskild kommunikatör, gärna tillsammans med branschorganisationer som PRECIS och Sveriges Kommunikatörer, vara tydligare i våra respektive roller och driva kommunikationens position och ställa krav på professionens kunskaper men också på näringslivet och offentliga verksamheter i detta ämne. 

Vi kan inte heller som bransch "peka finger" åt olika representanter i ledningsgruppen, och då främst vd. Vår roll, menar jag, undermineras då ännu mer. Vi måste inse att vår bransch, kommunikatörens roll, har en utmaning och behöver vara bättre på att hävda sig och sin kunskap i maktens centrum.

Jag möter kollegor, branschkollegor, kommunikationschefer och studenter på olika sätt i mitt arbetsliv. Jag möter ledningsgrupper, journalister, bloggare, producenter, kreatörer. Jag har själv en lång bakgrund som konsult inom kommunikation, har verkat som kommunikationschef, suttit i olika ledningsgrupper och har erfarenhet från styrelsearbete. Det är sant att synen på kommunikation av dem som själv inte innehar positionen skiftar. Detta kan vi till viss del påverka.

Det är dock vi själva som behöver driva vår profession och övertyga genom våra faktiska insatser och förmåga att göra kommunikation relevant för ett företags eller organisations utveckling och framgång. 

Carsten Carlsson, H+K Strategies Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.