Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vi har misslyckat med att förklara vår roll"

Publicerad: 7 september 2010, 04:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Att våra folkvalda har så dåliga erfarenheter av reklam måste också betyda att många företag har skickat stora delar av sin marknadsbudgetbudget rakt i fördärvet, skriver Swedmas tf vd Mikael von Ekensten, och ger sig in i debatten om Dagens Medias riksdagsenkät.


Ämnen i artikeln:

SwedmaMikael von Ekensteen

Tidningen ”Dagens Media har riktat en enkät till våra folkvalda riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. Enligt undersökningen anser nästan var fjärde (22 procent) av de 291 som svarade att reklam inte har någon viktig funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv och hela 42 procent önskar införa nya  begränsningar för reklamens volym eller uttrycksformer.

Uppenbarligen har hela branschen misslyckats kapitalt med att förklara sin roll i en modern marknadsekonomi och vi har en tuff hemläxa: lyckas vi inte tydliggöra nyttan med vårt arbete bland lagstiftarna står både självregleringen och branschens affärsmöjligheter på spel.

Att vi moderna människor utsätts för (för) mycket reklam och valfrihet är tankar av en sort man stöter på lite var stans. Inte sällan ingår jämrandet i någon slags modern livsstilsbesvärjelse som ytterst handlar om det berömda livspusslet; reklamen tränger sig på, den stör och den är jobbig för att man måste välja och överkonsumera (vad nu det är för något).

Det är också uppenbart att det inte alltid ligger några djupare insikter eller tankar bakom klagandet. När det ska ges exempel på reklam som är ”fel” så blir det sällan mycket djupsinnigare än att reklamavbrott i filmer är störande.

Och att vissa av de svarande i enkäten företräder partier som berömmer sig om att vara näringslivsvänliga tycks inte heller utgöra någon garanti för vare sig ett kommersiellt sinnelag eller några djupare kunskaper om marknadsföring. Flera anger exempelvis att de vill se hårdare tag mot tobaksreklam, trots att den företeelsen har varit förbjuden i Sverige i snart 20 år.

Mitt syfte med dessa rader är dock inte att raljera över riksdagsledamöternas avoga eller rent okunniga inställning. De är som folk är mest, med den skillnaden att de faktiskt har makt att låta sina åsikter övergå i handling.

Det är vi – ”branschen” – som i stället måste ta vårt kanske viktigaste kommunikationsuppdrag på största allvar och berätta om vad vårt arbete och våra insatser betyder för tillväxt och välfärd. Vi måste också tydliggöra varför mer lagstiftning och censur är en lika dålig idé i Sverige idag som det var i Östtyskland på 80-talet. 

Att våra folkvalda har så dåliga erfarenheter av reklam måste, i ärlighetens namn, också betyda att många av de företag som har något på hjärtat har skickat stora delar av sin marknadsbudgetbudget rakt i fördärvet.

För om uppdragsgivarna och byråerna tillsammans kommunicerar så fel, ogenomtänkt och utan precision att de presumtiva kunderna endast känner leda och avsmak, ja då måste ju något ha gått verkligt snett i kommunikationen.

I stället för att ha kunden – oavsett om det är en folkvald eller vanligt folk – i fokus och bygga relationer, lyckas man ofta bara åstadkomma antipati och rop på förbud.

Genom att bygga en långsiktig och förtroendefull relation mellan kund och företag tar man loven av såväl kritiker som konkurrenter. När kunden känner tillit och upplever att man är goda händer så ökar förståelsen, de företag som är bäst på att verkligen leverera som utlovat och upprätthålla relationer blir vinnarna – precis som det ska vara i en marknadsekonomi.

Att däremot gå åt andra hållet är som att tigga oförstående politiker om att begränsa utbudet av antingen företag, reklam eller valfrihet.

Vi marknadsförare måste kämpa för att tydliggöra vår betydelse, oavsett vilken disciplin vi företräder. Och det måste också vara glasklart för alla att självreglering är ett vida överlägset system jämfört med inskränkande lagstiftning som riskerar hämma både utveckling och kreativitet.

Mikael von Ekensteen

tf VD, SWEDMA

Ämnen i artikeln:

SwedmaMikael von Ekensteen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev