Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vi har koll på 55-plussarna"

Publicerad: 9 Mars 2016, 12:20
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 12:20

REPLIK. Det finns visst marknadschefer som har koll på målgruppen över 55 år, replikerar UC:s Victoria Preger.


Jo. Det är sant. Jag läste i förra veckan att Seniordeals vd Zoran Stjepanovic anser att svenska marknadschefer helt negligerar den köpstarkaste kundgrupp vi har, de över 55 år. Det är en verklighetsuppfattning jag inte känner igen mig i. Som marknads- och kommunikationschef tackar jag för omtänksamheten, men kan lugna med att den är obehövlig. Vi är inte mossbeväxta.

Tvärtom. Vi på UC gör redan exakt det Seniordeals efterlyser. Vi kartlägger, analyserar och levererar tydligt riktat marknadsunderlag om kundgruppen i åldern 55+. Den kundgruppen är verkligen i vårt fokus.

Vi på UC fördjupar dessutom nu vårt samarbete med undersökningsföretaget Vintage People, där vi levererar underlaget och Vintage People står för analysen riktad mot just marknadssegmentet 55+. Företaget genomför för sjätte året i rad undersökningen Vintagebarometern, som kartlägger gruppen 55+ både från hårda data som inkomst och boende, och från värderingar med analys av köpbeteende. Resultaten visar vilka grupper som är aktiva, förändringsbenägna och köpstarka, samt hjälper reklambyråer förstå hur de bäst bör kommunicera med dem.

Däremot vill vi absolut ge Seniordeal rätt när det gäller en sak. Många yngre marknadschefer har inte koll på 55-plussarna. Jag är lite förundrad över att det är så många marknadschefer som inte sett att detta är en stark målgrupp med en fantastisk köppotential. Sjuttio procent av köpkraften ligger här.

Enligt Vintage People är 55+ den enda köpstarka grupp som växer de närmaste tio åren. De har det bättre ställt och är aktivare än någon tidigare generation. De sparar inte, de konsumerar. Och de har kapital att placera.

Jag är helt enig med Seniordeal om att dagens äldre är friskare, rörligare och mer benägna att förverkliga idéer och drömmar än tidigare generationer. Vi kan, ser och följer detta marknadssegment och vill därför vara övertydliga i vårt budskap till de som ska skapa marknadsinsatser i tiden: arbeta mot målgruppen, använd vår kunskap om 55-plussarna i era budskap, och kom ihåg att hela Sverige lever.

Victoria Preger

Marknads- och kommunikationschef på UC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.