Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Vi har förlorat en stor tidningsman

Publicerad: 14 Februari 2008, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


På 90-talets andra halva fanns det en otrolig energi på Svenska Dagbladets redaktion. Som representant för det kommersiella var man på vissa avdelningar sedd som paria. Men aldrig hos redaktionschefen, Peter Melin. Han hade alltid tid för alla och han behandlade alla på samma respektfulla sätt.

Peter var en person som bara hade en växel: den högsta. Fullt ös i alla lägen och ständigt med en finurlig glimt i ögat och nära till ett smittande leende. Det räckte med att vara nära Peter så fick man energi.

Med outtömlig kraft och entusiasm hade Peter alltid tid att lyssna på idéer kring produktutveckling och utmaningar för att tillfredsställa annonsörer. Även idéer som gränsade till idioti tog Peter emot med respekt. Oavsett om idén gick igenom eller inte lämnade man redaktionen med mer energi och engagemang än innan man kom dit. Han hade en unik förmåga att balansera journalistisk integritet med kommersiell utveckling och behärskade till fullo båda dessa världars språk. Det gick faktiskt att prata med Peter om vad som helst. Han var en mycket duktig lyssnare som aldrig fastnade i problem, utan inriktade sig på lösningarna.

Peter var något så unikt som en jordnära och nyfiken chefredaktör som älskade sin tidning. Och som aldrig satte sig på några höga hästar. Han insåg att det var allas tidning, oavsett om man var journalist, annons- eller upplagesäljare eller för den delen läsare. Och hans kärlek till tidningen smittade av sig på alla. Hans genuina engagemang och patos för tidningens - och publicistens roll i samhället var beundransvärd. En stor förlust.

Daniel Collin är vd för Mediaedge CIA

Daniel Collin

gustav.peldan@affarsvarlden.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.