Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Vi är trötta på byråernas slappa inställning”

Publicerad: 23 juni 2009, 12:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Bara en av tio upphandlande myndigheter ställer frågan om kollektivavtal. Ingen ger den poäng. Detta trots att såväl regering som opposition ställer sig bakom den svenska modellen. Agenda PR kräver därför tvingande betygskritier i offentlig upphandling av kommunikationstjänster.


Vi har granskat tio slumpvis utvalda inbjudningar till offentliga upphandlingar inom reklam och pr det senaste kvartalet. Endast en av de upphandlande myndigheterna ställer frågan om leverantören har kollektivavtal. I inget av fallen ger kollektivavtal några poäng eller ingår som ett bedömningskriterium. Att myndigheter inte ställer krav på att leverantörer av tjänster tar ansvar för sina anställda gör att regeringens värnande om kollektivavtalen förblir tomma ord.

Såväl regeringspartier som opposition har ställt sig bakom och försvarat den svenska modellen med kollektivavtal. Modellen innebär att löneutveckling och andra viktiga delar av arbetslivet ska bestämmas av arbetsgivare och anställda tillsammans. Men reklam- och pr-branschen verkar vilja ställa sig utanför denna modell och väljer att spela enligt egna regler.

I högkonjunktur då alla pilar pekar uppåt är det lätt att argumentera för att anställda kan rösta med fötterna. Gillar man inte situationen på sin arbetsplats kan man leta reda på en ny. Men i tider av lågkonjunktur finns ingen valfrihet.  Personal på arbetsplatser utan kollektivavtal är varken garanterade löneökning eller inflytande över semesterdagar, arbetstider och kompetensutveckling. Begrepp som ”obekväm arbetstid” existerar inte i reklam- och pr-världen. Av dessa anledningar finns en bred politisk enighet om att värna kollektivavtalen. Alternativet, detaljreglerande lagstiftning, är det få som förordar. I alla fall i retoriken.

 

Statens upphandlingar omfattar miljardtals kronor varje år och kan genom sin storlek påverka leverantörer av tjänster som vill vinna upphandlingar. Till exempel har miljökrav i upphandlingar inom transportområdet lett till att leverantörer snabbt har ställt om till en mer miljövänlig riktning. På samma sätt borde regeringen arbeta för att få fler inom pr- och reklamvärlden att teckna kollektivavtal.

Vi är en av få byråer i Sverige som har tecknat kollektivavtal, redan innan vi genomfört våra första rekryteringar.  Vi är trötta på pr- och reklambyråvärldens slappa inställning till kollektivavtal och vi vill att regeringen går från ord till handling.

Ett konkret sätt för regeringen är att tvinga myndigheter att se kollektivavtal som ett av flera betygskriterier i upphandlingar.

 

Tobias Smedberg Lars Jonsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.