"Vem vann valet?"

2018-09-10 12:39  
Magnus Lindholm är vd Posterscope Sverige.

DEBATT. Är det skolboksfotona som precis kommit eller har alla partier samma byrå? Det frågar sig Posterscopes vd Magnus Lindholm när han analyserar hur de politiska partierna använt utomhusmediet.

Efter en månad av debatter, löften och diverse utspel så var det då till slut dags att gå till val. Och efter ett stort ”vad hände egentligen?” och positionerandet om vem som skall regera i Sverige de kommande fyra åren så känns efteranalysen om hur partierna lyckades bryta igenom bruset väl på plats. Och jag tror inte att jag är ensam om att fortfarande ha lite svårt att veta vad som skiljer många av partierna åt efter de här veckorna.

Vi som jobbar med utomhuskanalen har med stor förväntan och under en lång tid sett fram emot de här veckorna inför valet. Utomhusbolagen har i olika utsträckning sorterat sina ytor som guld, rättvist och dyrt. Alla partier får vara med och dela, men det är inte tal om några förhandlingar ifall ni vill vara med och synas veckan innan valet. De här veckorna bokades redan ett år sedan för att vara på den säkra sidan, och just nu är det inte läge att komma och försöka sälja schampo eller mjölk.

Och när det väl är dags så väntade man otåligt för att få se de otroligt övertygande budskapen och smarta kampanjerna för att locka över oss väljare. En kombination av att både tala till hjärta och hjärna… Ett fullständigt nytänkande utnyttjande av bred räckviddsmedia som kopplar till de sociala kanalerna via mobilen. Hashtags, snapchatspöken, interaktiva knappar, dynamiskt styrda budksap eller andra helt nya kreativa lösningar för att sticka ut.

Men vänta, vad var det HÄR? Är det skolboksfotona som precis kommit? Eller har alla partier samma byrå? Bild på partiledare eller annan viktig partiperson i kombination med enkelt budskap. Budkskapet ”Nu” varvas med ”Framåt”, ”Skolan Först”, ”Nu tar vi tag i Sverige” eller ”Kortare Vårdköer”. Saker som kan gälla precis alla och som vi ju alla, oavsett politisk åsikt, ju kan tycka är lite självklart? De lite mer lokala kampanjerna visade lite mer spetsighet. Där jag bor så försökte partierna locka med en större simhall. Rösta på oss så blir den 50 meter lång. Med oss blir det med hopptorn…

Jag har lärt mig att i utomhusmediet så fungerar färgen gul bäst och man läser bilderna som ett T. Loggan gärna stor och på övre halvan av bilden. Dessutom kan man med de digitala ytorna jobba dynamiskt med de budskap som är allra mest relevanta för de som ser ytorna precis nu. Det verkar inte ha gått fram direkt efter förra valet, eller så kom den kampanjuppföljningen bort. Det man dock har förstått är att en person som tittar rakt in i kameran är toppen. Det är bara att alla partier gör samma sak och till slut så ser man inte skillnad på alla män i blå kostym och kvinnor i dräkt.

Och så är det kanske därför som man får höra vänner och kollegor säga saker som - ”Jag gjorde precis Valkompassen, och vet du vad jag blev för helsike KD!!”.

Jag säger inte att valet avgjordes enbart i utomhusmediet, jag hoppas verkligen inte det. Ett fint klassfoto och självklart budskap borde inte få räcka. Men jag har samtidigt svårt att se vilket parti som drog störst nytta av sin dyra närvaro under de här veckorna, och förhoppningsvis tappas kampanjuppföljningen från 2018 inte bort när det är dags 2022 och man kanske utnyttjar lite mer av den här kanalens styrkor.

Magnus Lindholm, vd Posterscope Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt