Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Vem ska leda Sveriges största medieföretag?

Publicerad: 12 April 2007, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Inspirerad av Rolf van den Brinks analys av chefstyper kan man fundera vidare: Vem blir koncernchef i Bonnier efter Bengt Braun? Vem ska leda Sveriges största medieföretag?

Att ställa frågan är inte oförskämd. Bengt Braun har fyllt sextio år, det är väl osannolikt att han fortsätter efter 65 som operativt aktiv koncernchef. Däremot stannar han säkert i någon form av styrelseledamotskap eller annan rådgivande befattning. Bengt Braun har en stark ställning hos ägarna, han har presterat goda resultat och ökat både företagets värde och dess utdelningsbara medel. Ett inte ointressant förhållande för familjemedlemmar i behov av privatekonomisk förstärkning. Och familjemedlemmarna blir bara fler. Det ska beaktas då man diskuterar efterträdare, tillsammans med ytterligare några omständigheter:

För det första den existerande företagskulturen som finns i ett familjeägt företag, vilket funnits i över 200 år. Familjen äger allt. Numera till och med TV4. Kulturen är slutnare än i ett börsbolag. Samtidigt blir priset som familjeägt företag att kapitaltillskott alltid måste genereras inom familjen. Behövs mer finansiella resurser än vad familjen kan åstadkomma så får man låna eller sälja av något. Kulturen kräver att den nya kandidaten förmår skaffa sig en position som också accepteras av familjens viktigaste beslutsfattare och att han/hon betraktas som en av dem fast utan ägande.

För andra måste man försöka se koncernens utveckling. Står vi inför en situation där externa delägare ska bjudas in, kanske för att lösa ut vissa familjemedlemmar, så ställer det specifika krav på den nye koncernchefen. Ska man å andra sidan försöka knoppa av och sälja vissa delar sedan dessa blivit "dressade" så betyder det andra förutsättningar. Eller kommer expansionen alltmer att flyttas utanför Skandinavien så medför det en ytterligare en annan kravprofil på den nya vdn.

För det tredje: mönstret vid tidigare val av koncernchefer. Efter den legendariska Albert Bonnier Jr. kom Olle Måberg. Han efterträddes av Carl Johan Bonnier, som sedan blev styrelseordförande och som koncernchef efter honom följde Bengt Braun i samband med utköpet av Marieberg från börsen. Varannan har varit en icke-familjemedlem. Men en stor skillnad finns mellan Bengt Braun och Olle Måberg. Bortsett från de första två åren (källa: Vem är det) så arbetade Måberg hela sin yrkesverksamma tid i Bonnier. Bengt Braun däremot hade en karriär innan han i slutet på 80-talet rekryterades till Marieberg. Om man får en externrekryterad icke-familjemedlem som koncernchef eller inte visar vad som är viktigast kulturen/business as usual, eller nya annorlunda utvecklingsambitioner.

Den enklaste prognosen är naturligtvis att säga att varannan-principen gäller och därmed blir den nya koncernchefen en familjemedlem och i täten där ligger väl Jonas Bonnier. Det indikerar samtidigt att några stora förändringar inte är överhängande. Någon annan kandidat inom familjen kan jag inte se. Men ska någon utanför familjen väljas, men fortfarande internt och allting blir business as usual, då kan Maria Curman vara ett alternativ - första kvinnan, även om hon inte är så mycket yngre än Bengt Braun. Men ska utvecklingen bli enligt alternativen ovan, så krävs någonting helt annat och där har jag inga heta tips.

Stefan Melesko

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.