Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vem blir först med att släppa pappret?"

Publicerad: 11 Februari 2009, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Det talas en hel del om tidningsdöden. Att papperstidningen ska dö har nästan blivit ett axiom. Den tillhör ju gammelmedia, och allt som är gammalt måste dö för att ge plats åt det nya.

Historiskt har den förklaringsmodellen inte varit giltig - men den här gången står papperstidningen mot en betydligt tuffare motståndare, internet.

Som alltid när något måste maka på sig blir det konflikt.I varsin ringhörna står papperskramare och nätvurmare. Papperskramarna värnar om kvalitet och fördjupning, medan nätvurmarna ofta uppfattas som skygglappsförsedda fartdårar.Då nättidningen uppdateras i realtid fungerar den bättre som nyhetsbärare än den långsammare papperstidningen, resonerar nätvurmarna och slår sig för bröstet. De räknar iskallt med att snabbhet alltid är den vinnande faktorn i informationssamhället.

Papperskramarna kontrar med en diskussion om snabbhet vs kvalitet, att internet innebär kvalitativt sämre information, för att inte tala om journalistik.

Att nätet är snabbast är svårt att argumentera emot, men är verkligen pappret alltid bäst?

Alla förstår att god journalistik lika gärna kan existera på internet som i en papperstidning. Ingen kan mena att internet, som teknisk plattform, tar kvalitativ information och förvandlar den till skräp, lika lite som cellulosa förvandlar all information till texter av Hemingways kaliber.

Det är riktigt att de rådande affärsmodellerna och strategiska satsningarna från medieägarna har lett till att journalistiken på nätet många gånger varit av telegramkaraktär. De jämförelsevis minimala resurserna har gjort det svårt att hålla jämna steg med pappret. Dessutom har mediehusen ofta satsat på "snabba klick á la Blondinbella" eftersom det raskt måste bli ekonomisk bäring i produkterna.

I och med att nätet kapar åt sig mer av reklamkakan håller balansen på att förändras. Nätredaktionerna blir större och bättre, medan pappersredaktionerna slimmas.

I takt med att information globaliserats och mediekoncentrationen eskalerat har likriktningen gått så långt att det ofta är samma nyhet eller byråtext som återfinns i samtliga medieformer.

USP:en på nyhetssidan har alltså urholkats. Papperstidningen kan aldrig bli snabbast och nu är den inte heller unik.Så vad händer nu?

Satsar ägarna på att sälja tidning med ännu fler bilagor och mer exklusiv fördjupning (eller mer Clint Eastwood-filmer)? Det blir i så fall dyrt. Eller låter man tidningen gå i graven och satsar på mer kvalitativa nätupplagor för att behålla statusen som nyhetsförmedlare. Det är inte heller gratis, och det ger troligen ingen kortsiktig vinst.

Vem blir först med att satsa på en högkvalitativ nätupplaga och släppa pappret? Den som gör det har definitivt en långsiktig framtidsfördel. Nu gäller det bara att våga!

Linda Cederberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.