Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vattenfalls reklam är för dum"

Publicerad: 6 November 2008, 05:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

<b>DEBATT</b>. Andreas Gustavsson, redaktionschef för ETC, blir personligt kränkt av Vattenfalls vilseledande reklam.


Sett senaste Vattenfall-reklamen? Den där en stackars isbjörnsmamma sjunker genom smältande is, men räddas av att det plötsligt faller symbolisk snö från skyarna. Kristallerna som räddar björn och miljö är signaturer från dem som nu ska övertygas att skriva på energijättens multinationella klimatkampanj.

Beklämmande nog har drygt 80 000 personer redan låtit sig luras. För det här måste vara den värsta greenwashing (att låtsas vara miljövänlig medan praktiken är motsatt) sedan BP försökte döpa om sig till Beyond Petroleum."Din underskrift kan bromsa klimatförändringen", lockar Vattenfall på sin kampanjsajt.

Det statligt ägda bolaget, som av politikerna har fått i uppdrag att agera pionjär för omställningen till renare energi, ska vara klimatneutralt år 2050.- Varje dag kommer vi att kämpa för målet, enligt vd Lars G Josefsson.

Men istället satsar Vattenfall mer på kol än på förnyelsebart. Av den miljard som investerades i forskning förra året, gick 80 miljoner till den senare kategorin.Vattenfall förvärrar global uppvärmning, hur ormigt bolaget än slingrar sig. Är vi lättlurade? Kommer konsumenter att se kampanjen och glömma att Vattenfall faktiskt släpper ut betydligt mer koldioxid än hela Sverige?

Vi är för smarta, kampanjen är för dum. Tydligen ska europeiska beslutsfattare bli grönare av att bolaget skickar 12 centimeter höga plastfigurer - en för varje signatur - till Bryssel och andra städer. Med lastbil, naturligtvis med lastbil.

Svenskar vill ha förnyelsebar energi. Bara 3 procent vill satsa på kolkraft. Att då fuska miljöpatos är inget annat än väntande katastrof, sett ur "strikt affärsmässigt" perspektiv. Själv är jag mest tacksam. Genom att i klimatkampanjen utge sig för att vara något det inte är, kommer Vattenfall till sist - när engagemanget genomskådas - att kommunicera vad det faktiskt är.

På kampanjsajten sprattlar redan Josefsson. Kroken har hullingar. Det är nästan synd om honom.- Vi håller med om att tajmingen inte är den bästa, svarar han på frågan hur Vattenfall kan lansera sitt "klimatinitiativ" samtidigt som det meddelas att ett nytt kolkraftverk ska byggas i Hamburg.

- Vattenfall drivs och ska drivas strikt affärsmässigt, sade Vattenfalls ordförande Lars Westerberg i juli.Ett pinsamt uttalande. Han har fel. Men den frånvarande föräldern - regeringen - verkar blunda både för att Vattenfall tillhör alla svenskar och för att bolaget nonchalerar sitt uppdrag att balansera vinst- och miljömål.I detta läge kommer kampanjen…

Jag blir inte speciellt upprörd över att en trebent man äter chips, men desto mer över att ett statligt bolag - ursäkta tjatet - medvetet vilseleder sina egna ägare. (Det om något är väl "reklam som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring", för att citera Marknadsetiska rådet.)

Möjligen är vi så vana vid att reklam drar oss vid näsan att vi sällan orkar reagera. Annat än när vi blir personligt kränkta. Som nu. Så känner åtminstone jag.

Vattenfall förstör framtiden men låtsas rädda den.Det kan du välja att tolerera. Eller så byter du till ett elbolag som inte har som affärsidé att profitera på ditt miljösamvete.

Andreas Gustavsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.