Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Varumärken har tagit mänskligheten dit vi är idag"

Publicerad: 16 November 2015, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:21

Boom Marketings Tommy Lindström drar paralleller mellan kyrkans varumärkeshistoria och Kanelbullens Dag.


Varumärken har varit avgörande för att ta mänskligheten dit vi är idag – och de styr även vår framtid. För enligt den senaste forskningen är det människans förmåga att skapa, förstå och tro på en historia som skiljer oss från djuren. Och varumärken är i många avseenden synonymt med just dessa historier.

Det finns djur som kan organisera sig i stora antal, till exempel myror. Men de är usla på att förändra sättet de är organiserade på, exempelvis från drottning- till arbetarstyre. Vissa djur som lejon kan organisera sig när de jagar i flock, men bara med lejon som de personligen känner.

Enligt professor Yuval Noah Harari är det bara människan som har den unika förmågan att skapa, sprida och få främlingar att tro på historier. Han presenterar följande exempel i sin bok Sapiens: A Brief History of Mankind: "Du kan aldrig få en okänd chimpans att ge dig en banan – mot ett löfte om att denne efter sin död kommer till chimpanshimlen och där får fler bananer än den orkar äta."

Därför är det personliga och kollektiva varumärkeshistorier som har fått människor att tillsammans bygga mästerlika katedraler i Sydeuropa. Såväl som en kyrka i varje svensk by. Bibeln kan ses som en av vår tids första Brand book. En annan framgångsrik historia är The American Dream. Och så har vi historien som får välbeställda konsumenter i västvärlden att sova på gatan, bara för att bli bland de första som köper en viss mobiltelefon.

Demokrati eller diktatur, vetenskap eller gud, fred eller den starkes rätt att erövra. De är alla historier som kommer och går, och vad vi lever och dör för. Så naturligtvis är historier ett kraftfullt instrument för företag som vill locka till sig de bästa medarbetarna och de lönsammaste kunderna. Och det genom att vara något som bidrar till mening i deras liv, bortom en ren produkt.

Alla företag skapar historia. Vissa vet bara inte om det, då blir det som det blir. En del varumärkeshistorier är bara produkterbjudanden i nutid. De företagen är oftast själlösa. För andra har varumärkeshistorien blivit en nationalsymbol som år ut och år in har lockar till sig kunder och anställda. Exempelvis Ikea och den strävsamma smålänningen. Det är lätt att som företag att bli hemmablind och missa de värdefulla historierna, för att istället fastna i produktnära teknikaliteter. Eller vad man vill sälja. Därför kan det löna sig att ta in någon utifrån som ser på företaget med fräscha ögon och har rutin på att hitta guldklimparna. Men det får inte bli en konsultrapport som saknar delaktighet från de anställda. Snarare tvärt om. Arbetet med att definiera företagets varumärkeshistoria är en utmärkt möjlighet för att skapa nytändning och samhörighet i organisationen. Från praktikanter till ledningsgruppen. Och naturligtvis måste ledningen stå bakom och vara djupt engagerad i denna strategiska uppgift.

När organisationen har enats kring en varumärkeshistoria, då gäller det att hålla den vid liv. Så att den verkligen stärker den kultur som styr affärsstrategier, såväl som det dagliga arbetet. Här kan du hämta kunskap från organisationer som har arbetat med kulturutveckling i tusentals år. Kyrkan. De har tydliga budord som styr alla medlemmars liv. I stort och smått. De har skapat internationella helgdagar till åminnelse av sin historia. Det första liknande kommersiella exemplet jag kommer på är "Kanelbullens dag". Och kyrkan har, åtminstone tidigare, lyckats få sina medlemmar att återskapa organisationens historia en gång i veckan. Tänk det företag som hade den uppslutningen på sin after work, år ut och år in.

4 saker att tänka på i arbetet med ditt företags varumärkeshistoria:

1. Ledningsgruppen måste vara helhjärtat engagerad.

2. Det handlar inte om en kvick-fix, utan är något som ska skapas och sedan underhållas, för alltid.

3. Engagera hela organisationen för att skapa energi, samsyn och göra historien till en del av företagets kultur.

4. Historien ska vara bryggan mellan kultur- och affärsstrategier.

Tommy Lindström

B2B-byrån Boom Marketing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.