Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Vart tog era 65 miljarder vägen?"

Publicerad: 5 juni 2009, 03:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

<b>DEBATT.</b> En färsk undersökning visar att bara en marknadschef av femtio har svar på hur mycket försäljning deras marknadskommunikation genererar, skriver Peter Axelsson, vd och copy på Narrow.


Förra året investerades 65 miljarder kronor i reklam i Sverige. Och en färsk undersökning visar att bara en marknadsche,f av 50 (!) har svar på hur mycket försäljning deras marknadskommunikation genererar, enligt PMP Marknadskonsults Säljindikatorn.

Ett minst sagt anmärkningsvärt konstaterande i en lågkonjunktur. Dessutom ett tydligt bevis på att det är dags för mer målmedveten och effektivare reklam.

Vägen dit handlar framför allt om att kartlägga och analysera konsumenterna bättre, segmentera finmaskigare och anpassa budskapen därefter. Allt för att kunna skapa kommunikation på mottagarens villkor. För visst är det väl så att budskapet ska in - inte bara ut? Först då finns förutsättning för att skapa lust och handling som leder till köp.

Respekt är inget man har eller får hux flux, utan det är något man förtjänar. En definition av ordet respekt är ett uppträdande som inger aktning. Och just detta är något som jag ofta tycker saknas i mycket av den reklam som sköljer över oss. Sällan har företaget någon relation till mig som mottagare och i stort sett aldrig har jag tillfrågats hur jag vill bli kontaktad. Tyvärr.

Många är duktiga på att skjuta ut budskap varje dag. Men hur många av dessa kampanjer utgår verkligen från vad konsumenterna vill eller behöver höra? Och hur mycket vet reklambyrån egentligen om den aktuella målgruppen?

Det vi måste göra är att noga analysera, selektera och interagera med målgruppen innan vi paketerar och väljer kanal för våra budskap. Då säkerställer vi att budskapet blir anpassat hela vägen. Breda medier i all ära. Men vet vi på allvar vilka vi ska prata med och var de finns är det betydligt effektivare att vara personlig och riktad. Inte minst i vår digitala värld finns outnyttjade möjligheter att använda personliga medier. Rätt använda och där mottagarna själva sagt ja till att få budskapen till sig är detta extremt effektivt.

Hela utgångspunkten bör handla om att allt vi gör ska resultera i konkret försäljning genom personligare och effektivare marknadsföring. Allt annat är sekundärt, om än inte oviktigt. Detta blir möjligt bland annat tack vare en helt ny typ av kartläggning och analys av målgruppen.

Varenda liten krona av de tidigare nämnda 65 miljarderna ska kunna räknas hem - på kort eller lång sikt. Lyckas vi i vår strävan att fokusera på våra kunders kunder och våra kunders affärer kommer detta i sin tur att resultera i kommunikation som verkligen fungerar. Och det är väl därför vi finns till?

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.