"Värderingsarbete behöver bli mer än affischer"

2017-11-10 07:41  
Fredrik Skärheden, Head of Group Communications,Lindorff.

KRÖNIKA. Vårt sätt att arbeta med värderingar tar bort ansvaret från individen, skriver Fredrik Skärheden.

Under senaste månaden har vi återkommande fått anledning att fundera över hur det står till med värderingarna i våra företag och organisationer – inte minst inom medie- och kulturvärlden.  Dag efter dag får vi höra om fler som blivit utsatta för övergrepp och vi har också fått höra om chefer som under flera år slagit dövörat till när ryktena börjat surra.

Ställ detta i kontrast till att vi under det senaste decenniet  fått allt fler företag och organisationer som med stolthet kallat sig värderings-styrda. Visst rimmar det illa. Det finns åtminstone två anledningar till att värderingsarbetet uppenbart inte fått önskad effekt och emellanåt också kört rätt i diket.

1. Vi tror att företag och organisationer har värderingar

Vi klistrar upp affischer på väggarna och inbillar oss att företaget har ett eget liv.  Det har det så klart inte. Det är vi i organisationen som har värderingarna. Det låter kanske självklart men tänk på hur värderingsarbete vanligtvis går till. Vi åker iväg på konferens för att leta efter gemensamma ord som vi i slutet på andra dagen röster om. När vi väl har kommit tillbaka till kontoret igen så står chefen på nästa månadsmöte  och  stolt förklarar resultatet av omröstningen. Ofta är de tre eller fyra framröstade orden plattityder som hamnar som prydligt inramade planscher i varje konferensrum. Visst ingen säger emot och alla kan skriva under på plattityderna men vad betyder de egentligen i själ och hjärta för var och en av oss.

Jag föreslår istället ett alternativt sätt.

Som högsta chef ska du göra ditt eget värderingsarbete först. Det måste bli tydligt vad det är du står för under den tid som du leder. De anställda behöver sedan i sin tur  hitta sina värderingar. När alla är klara över sina egna grundläggande värderingar så lägg  då tid på att diskutera var och ens värderingar. På så sätt får ni också en chans att identifiera ifall det finns värderingar som står i direkt konflikt med varandra och hur ni ska hantera dessa. Konflikt är ju en helt naturlig del av samarbete men framförallt gör den här arbetsgången att värderingar kan få riktig mening. Istället för att fokusera på att hitta gemensamma ord fokuserar ni på hur olika människors olika värderingar kan samexistera och förhålla sig till bolagets mål och vision. Det blir mycket mer kraftfullt.

2. Mer inifrån och ut och utifrån och in

Den andra punkten jag vill uppmärksamma är att vi i vårt värderingsarbete behöver lägga mer fokus på att diskutera de förväntningar som omvärlden har på oss. Vilka värderingar förväntar sig våra kunder, leverantörer investerare, och ja våra chefer,  att vi lever efter.  Detta har inte minst blivit tydligt under den senaste månadens skriverier. Ta till exempel TV4:s värderingar - samarbete först, mod att göra nytt och leverera världsklass skriver de i sina rekryteringsannonser.  Det är inga ord i dessa värderingar som avslöjade profiler direkt har brutit mot. Trots det så är det inte många som accepterar varesig beteendet från programprofiler eller från de som under lång tid duckat för allt annat än okända anklagelser. Det måste till en balans mellan inifrån och ut-tänket och utifrån och in-tänket.

Kort sagt; vårt sätt att hittills arbeta med värderingar bidrar snarare till att ta bort ansvar från individer och istället placera värderingarna på bekvämt avstånd i form av prydligt inramade planscher bortom personligt ansvar. Så, med det sagt är det hög tid för oss att inse att kraften i värderingsarbete kommer först när vi diskuterar människors värderingar.

 

Lycka till med värderingsarbetet. 

 

Fredrik Skärheden

Head of Group Communications, Lindorff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt